Matemco Hulpconstructies uit Ede, laat ‘s werelds bekendste skischans opnieuw verrijzen 09 jun 2009

170 ton ondersteuningsmateriaal en de engineering van Matemco vormt de goed gefundeerde basis van dit indrukwekkende bouwwerk.
Economische crisis zorgt voor orderterugloop in de toeleveringssector van de bouw? Niet voor Matemco Hulpconstructies BV uit Ede. Zij sleepte onlangs de opdracht binnen voor de ondersteuning van de wereldberoemde skischans de Holmenkollen in Oslo. Met maar liefst 21.000 m3 Kwiksteigerondersteuning, 2.100 meter fundatievoorziening, 4.200 meter H20-onderslagen en 5.000 m2 veiligheidsvloeren en engineering van het hoogste niveau, verrijst een prestigieus bouwwerk in het bekende Noorse gebergte. Voor dit project werd zo’n 170 ton materiaal via vrachttransport vanuit het Gelderse Ede naar Oslo vervoerd.

Het internationale architectenbureau JDS Architects won in 2007 met haar inzending de opdracht voor de bouw van de nieuwe skischans voor de wereldkampioenschappen skischansspringen in 2011. Het ontwerp van de nieuwe schans voldoet weer volledig aan de nieuwe wensen en eisen van de internationale skifederatie en is maar liefst 60 meter hoog. Via hun Noorse agent, Conbridge AS, ontving Matemco Hulpconstructies de opdracht om de volledige ondersteuning voor dit immense bouwproject te verzorgen.
In februari 2009 is de bouw van de schans gestart en naar verwachting zal de schans voor het winterseizoen 2010 worden opgeleverd voor de testkampioenschappen.

Conbridge AS is, mede door de support van Matemco Hulpconstructies op het gebied van engineering en verhuur, binnen drie jaar een geduchte speler geworden op de Noorse markt. Zo realiseerden zij samen onder andere grote infrastructurele projecten voor de nieuwe snelwegen E18 en E6 rondom het Oslo Fjord.
Matemco Hulpconstructies heeft op de Nederlandse markt al jarenlang een leidende positie op het gebied van verhuur en engineering van beton ondersteuningsconstructies.

De Holmenkollen skischans is een begrip binnen en buiten Noorwegen vanwege de wereldkampioenschappen skischansspringen en Olympische winterspelen die daar meerdere malen hebben plaatsgevonden. De eerste schans werd gebouwd in 1892, maar is inmiddels meerdere keren vernieuwd. De laatste schans dateerde van 1948 die gebouwd werd voor de Olympische winterspelen in 1952. Het is de één van de meest bezochte attracties in Noorwegen.

Op de website http://web.tu.no/webcam/skiforeningen/ kunt u live via de webcam de ontwikkelingen op de bouwplaats volgen.