Matemco ondersteunt opnieuw winnend ontwerp 20 aug 2009

Matemco ondersteunt opnieuw winnend ontwerp

Wederom is het Matemco Hulpconstructies BV uit Ede gelukt de opdracht voor de ondersteuning van een prestigieus bouwwerk binnen te halen. Met maar liefst 280 ton aan materiaal zal het Gelderse bedrijf de ondersteuning verzorgen voor de bouw van het nieuwe kantoor van de Belastingdienst en Informatie Beheer Groep in Groningen.

Het ontwerp van het kantoorgebouw is van de hand van DUO2, een consortium bestaand uit Strukton, Ballast Nedam en John Lang, die met dit ontwerp afgelopen februari de Nederlandse Bouwprijs 2009 ontving in de categorie Integraal ontwerpen. Het unieke pand, dat zich kenmerkt door het gebruik van duurzame materialen, zal omstreeks september 2010 opgeleverd worden. Het biedt dan plaats aan ca. 2.500 werkplekken en krijgt - deels ondergronds ondergebracht – parkeerfaciliteiten voor 675 auto’s en 1.500 fietsen.
Het pand bestaat uit twee torens van 25 en 12 verdiepingen en een tussenstuk die zullen bestaan uit kernwanden in combinatie met prefab kolommen. Daarnaast wordt er ten behoeve van de breedplaatvloeren ruim 11.000 m3 beton gestort.

DUO2 heeft ten behoeve van de breedplaatondersteuning gekozen voor Matemco’s Kwiksteiger Deckingsysteem (valkop) in combinatie met het Kwiksteiger Ondersteuningssysteem (gaffel). Zo kan er, in verhouding tot de traditionele ondersteuningssystemen, sneller worden gewerkt met minder materiaal, zonder in te boeten aan kwaliteit.
De montage en demontage van het materiaal zal verzorgd worden door Stalen Steigers van Dorland (SSvD) uit Groningen. Zij zullen per dag ca. 350 m2 ondersteuning bouwen inclusief de bekisting. “Al met al een omvangrijk project dat zeer welkom is in onze orderportefeuille”, aldus commercieel directeur Martin Radder.

De Rijksgebouwendienst, optredend als Aanbestedende Dienst, heeft in haar aanbesteding niet alleen gekeken naar prijs, maar tevens naar de slimste totaaloplossing en de beste prijs-kwaliteitverhouding. Radder: “Dit sluit tevens aan bij de werkwijze van Matemo. Wij gaan niet alleen prat op de levering van de beste materialen, maar vooral ook op de toegevoegde waarde van kennis, engineering en service. Tevens bleek ook de leverancierscombinatie van Matemco en SSvD van doorslaggevende waarde voor het consortium. We hebben eerder aangetoond samen succesvolle projecten neer te kunnen zetten.”

Dit is niet het eerste prijswinnende ontwerp dat Matemco uitvoert. Onlangs sleepte zij de opdracht binnen voor de bouw van de wereldberoemde skischans Holmenkollen in Oslo, Noorwegen. Het internationale architectenbureau JDS Architects won in 2007 met haar inzending de opdracht voor de bouw van de nieuwe skischans voor de wereldkampioenschappen skischansspringen in 2011. Matemco verzorgde hier de volledige ondersteuning en engineering voor.

Matemco Hulpconstructies heeft op de Nederlandse markt al jarenlang een leidende positie op het gebied van verhuur en engineering van beton ondersteuningsconstructies.