Material Handling Europe lanceert de nieuwe BT Reflex 17 nov 2008

Material Handling Europe lanceert de nieuwe BT Reflex

Toyota Material Handling Europe (TMHE) zet de norm wat betreft innovatie, prestatie en ontwerp in reachtrucks voort en introduceert de nieuwe generatie BT Reflex reachtrucks.

De BT Reflex-serie is van binnen en van buiten volledig nieuw ontworpen. Hierbij is gebruik gemaakt van de laatste technologieën en is het ergonomische ontwerp verder geoptimaliseerd. De vierde generatie Reflex reachtrucks komt hiermee tegemoet aan de zich ontwikkelende behoeften van klanten in heel Europa. De BT Reflex is voorzien van krachtige, efficiënte AC-motoren voor veilig en productief gebruik. Door toepassing van geavanceerde elektronica en PIN-code-programmering voor elke specifieke toepassing en per individuele bestuurder stelt de BT Reflex nieuwe normen voor intelligent ontwerpen van reachtrucks.

De BT Reflex-serie bestaat uit vijf modellen, met hefcapaciteiten van 1,4 - 1,6 - 1,8 - 2,0 en 2,5 ton. Nieuw zijn de hefcapaciteiten 1,4 en 1,8 ton. De BT Reflex wordt aangeboden met BT’s unieke kantelcabine voor betere ergonomie en gebruiksgemak voor de reachtruckchauffeur bij het plaatsen van lasten op hoogte. Tevens zijn de reachtruckmodellen leverbaar met cabineversies voor gebruik in koelhuizen en drive-in-versie voor inrijdstellingen.

Om de hoogste betrouwbaarheid en kwaliteit te garanderen, worden de trucks gebouwd volgens de strenge kwaliteitsnormen van het befaamde Toyota Productie Systeem (TPS) in de ISO 14001 gecertificeerde fabriek van TMHE in Mjölby, Zweden. Als onderdeel van TMHE’s inzet voor het milieu is de BT Reflex zo ontworpen om de belasting op het milieu zo beperkt mogelijk te houden tijdens alle vier fasen van de levenscyclus: ontwikkeling, productie, gebruik en recycling. De BT Reflex is ontworpen om jarenlang schoon en energiezuinig te werken en is bovendien voor 99% recyclebaar aan het einde van de levensduur.

De behoeften van de klant staan op de eerste plaats bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Als onderdeel van het ontwikkelingsproces van de BT Reflex, heeft er uitgebreid onderzoek plaatsgevonden om vast te stellen wat de belangrijkste criteria voor Europese klanten zijn bij de investering in een reachtruck.

“Op basis van ons onderzoek is de BT Reflex ontworpen om volledig aan de verwachtingen van de klanten te voldoen wat betreft reachtrucks – veiligheid, productiviteit, driveability en duurzaamheid,” aldus Dave Zuuring, TMHNL Productmanager Warehouse. “En door de Reflex+ formule te bieden – met speciale aanvullende pakketten het gebied van veiligheid, productiviteit en driveabilty – zorgt Toyota Material Handling ervoor dat onze klanten de juiste truck kunnen kiezen die precies afgestemd is op hun specifieke bedrijfseisen”.

Veiligheid
Veiligheid heeft een hoge prioriteit voor klanten, en de BT Reflex is ontworpen om verzekerd te zijn van het hoogste veiligheidsniveau. De cabine is zodanig vormgegeven dat de chauffeur altijd veilig binnen het profiel van de truck zit. Het ‘BT Totalview’-concept betekent dat de mast en het chassis op elkaar zijn afgestemd zodat de bestuurder optimaal zicht heeft. De nieuwe, lage, aflopende console geeft optimaal zicht bij het rijden in de richting van de cabine, en het waaiervormige ontwerp van de lamellen van het beschermdak met gekanteld ontwerp biedt uitstekend zicht naar boven. Het zicht rondom en door de mast helpt bij het veilig positioneren van lading en truck. Het doorkijkvenster met zicht naar achteren biedt bestuurders een beter zicht wanneer zij achterom kijken, achteruit rijden of draaien.

Ook de elektronische opties van de truck bevorderen de veiligheid, met toegang door middel van een PIN-code, zodat alleen geautoriseerde bestuurders de truck kunnen bedienen. De prestatiekenmerken zijn volledig programmeerbaar naar gelang de ervaring van de individuele gebruiker en de toepassing. De bedieningspedalen van de BT Reflex zijn ingedeeld als bij een auto, wat zorgt voor veilig, intuïtief rijden. De automatische parkeerrem wordt ingeschakeld als de truck stilstaat en weer gedeactiveerd als het gaspedaal wordt ingedrukt, voor extra veiligheid.

Voor toepassingen met intensieve werkcycli, of bij toepassingen met veel verkeer of met wisselende laadgewichten is er het Reflex Veiligheid+ pakket. Dit pakket biedt een reeks aan extra veiligheidsopties, zoals aangepaste acceleratie bij geheven last om de stabiliteit van de truck en lading te verhogen. De optie voor geoptimaliseerde snelheid en acceleratie met uitgereachte mast bevordert veilig rijden en werken. Automatische snelheidsreductie bij het nemen van bochten vergroot de zijdelingse stabiliteit, en de hefhoogte wordt begrensd als de snelheid meer dan 6 km/u is. De reachsnelheid wordt aangepast aan de hefhoogte en het laadgewicht, en de hoogtekiezer in combinatie met de hoogte-indicator (lastinformatie display) helpt bestuurders de vorken snel en nauwkeurig op de gewenste hoogte te positioneren. De gewichtsindicator laat bestuurders zien of de lading binnen de opgegeven hefcapaciteit van de truck valt.

Productiviteit
Om bedrijven te helpen hun productiviteit te vergroten, maakt de BT Reflex-serie gebruik van geavanceerde AC-motoren om hoge hef- en daalsnelheden te leveren, hoge rijsnelheden en snelle acceleratie - voor kortere werkcyclustijden. BT reachtrucks waren de eerste magazijntrucks met 360° elektronische besturing voor uitzonderlijk manoeuvreergemak en comfortabel rijden, en de nieuwe BT Reflex-serie vormt daarop geen uitzondering. Het Transitional Lift Control systeem zorgt voor soepele en snelle mastovergang voor zorgvuldig werken met ladingen en op iedere gewenste afzethoogte,

Voor toepassingen waarbij langere afstanden afgelegd moeten worden of snel, repetitief stapelen op constante hefhoogten is er het Reflex Productiviteit+ pakket. Dit pakket levert hogere rijsnelheden (maximaal 14 km/u) om de rijtijd over langere afstanden te verminderen. De horizontale E-bar - met 12-voltvoeding, montagemogelijkheid voor een PC en toetsenbordhouder - maakt het mogelijk gemakkelijk een on-board-computer aan te sluiten, voor volledige integratie in de meest moderne bedrijfsprocessen.

Driveability
Efficiënt gebruik van reachtrucks is afhankelijk van goede samenwerking tussen mens en machine. De BT Reflex is ontworpen voor maximaal rijgemak – voor uitstekende productiviteit en veiligheid. De lage instaphoogte (350/415 mm), gemakkelijk te bereiken dakstijl en opklapbare stuurconsole maken het gemakkelijk de truck in en uit te stappen. De zitpositie, stuurconsole en bedieningsconsole zijn volledig instelbaar om de meest ergonomische positie voor elke individuele bestuurder te creeren. Minihendels met één functie of multifunctionele bediening (joystick) zorgen voor het snel, comfortabel en vertrouwd hanteren van lasten. Een serie van informatie-indicatoren – ondermeer de resterende batterijcapaciteit, stand van het aandrijfwiel, indicatie van gekozen rijprogramma, parkeerrem en service/onderhoudsindicatoren - zorgen voor een intelligente communicatie tussen bestuurder en reachttruck.

Het BT Reflex Driveability+ pakket biedt extra mogelijkheden om de ergonomie en het bedieningsgemak te verhogen en is met name gericht op toepassingen die regelmatig gebruik op grotere hefhoogten vereisen, en waarbij de reachtrucksbestuurder langere tijd onder veeleisende omstandigheden werkt. Het belangrijkste onderdeel van het Driveability+ pakket is de unieke kantelcabine waarbij de reachtruck automatisch naar achteren kantelt als de vorken een voorgeprogrammeerde hefhoogte bereiken. Hierdoor is het zicht op de lading op hoogte optimaal en draagt ertoe bij dat het risico op spanning in de nek van de bestuurder wordt geminimaliseerd. Daarnaast is er de automatische horizontaalstelling van de vorken. Deze functie zorgt ervoor dat met één druk op de knop de vorken horizontaal gesteld worden voor snel en nauwkeurig werken. De ergonomisch ontworpen armsteun voor de linkerarm biedt extra comfort bij intensief gebruik.

Duurzaamheid
De BT Reflex-serie is gebouwd voor een lange levensduur. De serie wordt geproduceerd volgens TPS (Toyota Production System) en biedt consistente kwaliteit en betrouwbaarheid volgens de normen van Toyota. Dit vertaalt zich door in de truck, waarbij o.a. de aandrijfunits en transmissie uitvoerig zijn getest voor intensief gebruik met het oog op langere duurzaamheid in de meest veeleisende gebruiksomstandigheden. Minder onderdelen, samen met de toepassing van geavanceerde onderdelen - zoals motoren zonder koolborstels en lekvrije hydraulische verbindingen - zorgen ervoor dat de BT Reflex duurzamer is. Verlengde onderhoudsintervallen, een on-board diagnostisch systeem om problemen snel weer te geven en op te lossen, en gemakkelijke toegang tot de truck voor onderhoud betekenen dat er minder tijd nodig is voor service en onderhoud. Dit komt de effectieve inzettijd ten goede.

"Van geavanceerde elektronica en PIN-code-programmering voor elke toepassing en specificaties voor elke bestuurder tot sterke, efficiënte motoren voor veilig en zeer productief gebruik – de BT Reflex stelt nieuwe normen voor intelligent ontwerpen van reachtrucks", zegt Dave Zuuring. “Meer dan 60 jaar ervaring met BT magazijntrucks zit in het ontwerp van deze trucks, en onze klanten kunnen erop rekenen dat BT Reflex de hoogste niveaus van kwaliteit en toegevoegde waarde bezit.”

De BT Reflex is één van de laatste stappen in TMH’s ambitieuze tweejarenplan om de basis van het productaanbod te vernieuwen. In de afgelopen periode heeft Toyota Material Handling naast de BT Reflex vier belangrijke productseries geintroduceerd: Toyota Tonero vorkheftrucks met verbrandingsmotoren, BT Levio elektrische pallettrucks, BT Staxio stapelaars en Toyota Traigo 48-volt elektrische vorkheftrucks. Deze vier nieuwe series zijn – samen met BT Reflex – goed voor 70% van de Europese interntransportmarkt wat betreft het aantal verkochte producten.