Meer vermogen met minder brandstof. Nieuw motorassortiment van Volvo Trucks 09 mrt 2009

Meer vermogen met minder brandstof. Nieuw motorassortiment van Volvo Trucks
D7, D11 en D13 motor

“Een lager brandstofverbruik staat bovenaan op de lijst met prioriteiten van onze klanten,” aldus Staffan Jufors, President en CEO van Volvo Trucks. “Met onze nieuwe motoren en transmissies verstevigen we onze koppositie op het gebied van brandstofefficiency.”

Aan het begin van het jaar lanceerde Volvo Trucks de krachtigste truck ter wereld, een Volvo FH16 met een vermogen van 700 pk. Nu is het tijd om ook enkele van de zuinigste trucks op de markt uit te brengen. De nadruk ligt ditmaal op de modellen die het leeuwendeel van de verkopen van Volvo Trucks vormen, de Volvo FH en de Volvo FM met 13- en 11-liter motoren. Van de 7-liter motor van Volvo, die de krachtbron vormt van de Volvo FE en de Volvo FL, wordt tevens een nieuwe versie uitgebracht.

Lager brandstofverbruik
Door een scala aan technische wijzigingen waarmee de verbranding wordt geoptimaliseerd, gekoppeld aan een verdere ontwikkeling van het automatische Volvo-schakelsysteem I-Shift, is Volvo erin geslaagd het brandstofverbruik beduidend te verlagen. Bij trucks met 13-liter motor in combinatie met Volvo I-Shift, is het brandstofverbruik met drie procent verminderd in vergelijking met de vorige versie (Euro 5). Bij de 11-liter motor is de vermindering een a twee procent. Het vermogensbereik is aanzienlijk uitgebreid en de motor is nu beschikbaar als een zuinig alternatief voor de gehele Volvo FM-serie. Over een periode van 20 jaar gezien, zijn het brandstofverbruik en de uitstoot van het schadelijke kooldioxide bij de gemiddelde Volvo-truck met maar liefst 20 procent teruggebracht.

“Dit zijn wezenlijke verbeteringen waarmee de winstgevendheid van klanten toeneemt,” aldus Jufors. “Een brandstofbesparing van enkele procenten betekent een aanzienlijke financiële besparing, vooral bij langeafstandstransport waarbij het niet ongewoon is dat trucks meer dan 200.000 kilometer per jaar afleggen.”

Hoger vermogen en koppel
De trucks zijn niet alleen zuiniger geworden, maar ook krachtiger. Het vermogen van de 13-liter motor is gestegen tot 540 pk en het maximale koppel bedraagt 2600 Nm, een toename van 100 Nm. De Volvo D11 is leverbaar met een vermogen tot 450 pk en een koppel tot 2150 Nm. De Volvo D7 is leverbaar tot 340 pk en 1300 Nm.

Schoonste motoren ooit
De nieuwe motoren zijn de schoonste ooit en voldoen aan de nieuwe Euro 5-emissie-eisen die vanaf oktober 2009 gelden. In vergelijking met de eerdere Euro 4-eisen zijn de emissies van stikstofoxiden gedaald met 40 procent. Zowel de Volvo D13 als de Volvo D11 zijn leverbaar in varianten die zijn afgestemd op de EEV-norm (Enhanced Environmentally friendly Vehicle).