Mosselen op de gram nauwkeurig – Krijn Verwijs gebruikt uitsluitend MULTIPOND 29 apr 2014

Mosselen op de gram nauwkeurig – Krijn Verwijs gebruikt uitsluitend MULTIPOND
Mosselen op de gram nauwkeurig wegen

De Nederlandse succesonderneming Krijn Verwijs Yerseke B.V. behoort tot de toonaangevende ondernemingen wanneer het gaat om het kweken en verpakken van mosselen en oesters.

De mosselen worden hoofdzakelijk verpakt in trays en jute zakken.  Deze worden na het schoonmaak en wasproces via banden naar de afzonderlijke weegsystemen van MULTIPOND toegevoerd. Wanneer de producten boven op de weegautomaten zijn aangekomen, worden ze via de radiaal geplaatste doseergoten eerst naar de voorvulbakken en aansluitend naar de hieronder aangebrachte weegbakken gevoerd. Het systeem werkt volgens het deelhoeveelheidscombinatieprincipe. De computer berekent op basis van de deelhoeveelheden de combinatie die overeenkomt met het vereiste nominale vulgewicht of die hierbij het dichtst in de buurt komt. Daarna worden de, nauwkeurig gewogen porties aan de eindbak afgegeven en tenslotte aan de verpakkingsmachine - horizontale traylijnen van Tramper. De nominale vulgewichten liggen hier tussen 50 g en 10.000 g, waarbij  geen ondergewichten zijn toegestaan, omdat de mosselen na het verpakken altijd nog water verliezen. De standaardafwijking is minder dan 0,4%. "Het onderwerp nauwkeurigheid speelt bij onze producten uit het hogere prijssegment een enorm belangrijke rol.", aldus Bram Verwijs. "Aan deze eis komen de MULTIPOND-installaties gewoonweg het beste tegemoet." De gehele lijn draait met een capaciteit van maximaal 68 schalen per minuut. Als alternatief kunnen de mosselen ook in zakken worden afgevuld. Hiervoor worden de afvulinstallaties gewoon onder de weegautomaten geschoven, waardoor een snelle wisseling altijd mogelijk is.

Ook Danielle Westerweel van Marketing & Sales is zeer tevreden met de resultaten: „De grote betrouwbaarheid van de systemen geeft ons een enorme zekerheid. Flexibiliteit speelt binnen onze onderneming een uiterst belangrijke rol, de lead-tijden zijn extreem kort. Tussen de ontvangst van de order en de uitlevering zitten soms maar enkele uren. Daarom moet men er 100% op kunnen vertrouwen, dat alles perfect werkt. Dit is met zekerheid een van de hoofdredenen, waarom wij bij het hart van de verpakkingsinstallaties, het weegsysteem, hebben gekozen voor de naar onze mening beste leverancier van multihead weegautomaten, namelijk de systemen van MULTIPOND. Hier weten wij 100% zeker, dat wij daarop kunnen vertrouwen."