NIEUW FITWELD™ 300 LASAPPARAAT 12 feb 2009

NIEUW FITWELD™ 300 LASAPPARAAT

NIEUW FITWELD 300 LASAPPARAAT VERVANGT MMA - HECHTLASSEN BIJ SCHEEPSWERVEN EN ZWARE MACHINEBOUW

Kemppi Oy, internationaal fabrikant van lasapparatuur, in Lahti, Finland, lanceerde de FitWeld™300. Het is een splinternieuw, compact MIG-/MAG-lasapparaat, dat de ultieme lasoplossing vormt, met tot 57% besparing op het aansluitvermogen vergeleken met traditioneel MMA-lassen.

De compacte, lichtgewicht, eenvoudig te hanteren en toch robuuste, 3-fasen 400V 50/60Hz FitWeld™300 werd ontworpen als vervangend apparaat voor MMA-hechtlassen en lassen. Hiermee kan de MMA-las­snelheid verdubbeld worden, wat ideaal is voor toepassingen in de scheepsbouw en de zware machinebouw.

Het apparaat beschikt over een maximale stroomsterkte van 300A bij een procentuele inschakelduur van 20% en kan worden toegepast voor het lassen van massieve en  gevulde draden evenals roestvaststaal  en aluminium draden van 0.8 - 1.2 mm.

Eigenschappen: QuickArc™ Geprogrammeerde  boogontsteking die de lasspatten  tot een minimum reduceert, de GT WireDrive™ reageert direct en snel op het bedienen van de pistoolschakelaar , de GasGuard™ verhindert het lassen automatisch als er geen beschermgas is, of wanneer de machine per ongeluk niet op het gas aangesloten is, en Brights™, de ingebouwde verlichting, een gloednieuw hulpmiddel, uniek voor Kemppi lasapparatuur, dat de lasser voorziet van een helder wit LED licht bij het vervangen van de draadhaspel en bij het instellen van diverse parameters,  vereenvoudigt het werken onder donkere werkomstandigheden.

Andere eigenschappen van de Fitweld zijn een uitermate eenvoudig bedieningspaneel voor het instellen van het voltage en de draadsnelheid, een 2T/4T selectie, stevige handgrepen, ingebouwde draadspoelhouder, instelling voor beschermgas en eenvoudige omwisseling van de polariteit, waardoor lassen met negatieve polariteit voor bijvoorbeeld gasloze draad mogelijk is; dit alles geeft  het apparaat een enorm groot en divers toepassingsgebied, de eenvoud en de hoge veiligheid staan bij dit ontwerp voorop.

MMA is al lange tijd het traditionele proces voor hechtlassen in de zware industrie. Maar het gaat gepaard met hoge arbeidskosten vanwege de lage lassnelheden vergeleken met MIG-/MAG-hechtlassen en de aanvloeiings problemen indien men met het MIG-/MAG proces over een elektrodehecht moet lassen. Het stroomverbruik van traditionele MMA-apparaten kan het stroomverbruik van huidige MIG-/MAG-apparatuur aanzienlijk te boven gaan. Deze nieuwe serie MIG-/MAG-machines geven mede dankzij het stabiele booggedrag een minimale hoeveelheid lasrook.

Uit veiligheidsoogpunt, kunnen MMA-elektrodes potentieel een risico vormen omdat zij in de lastang onder spanning kunnen staan. Daarom moet hier voorzichtig mee worden omgegaan.

De uitermate compacte FitWeld™is  457 x 226 x 339 mm klein en weegt 14,5kg