Nieuw kant en klaar POMPSTATION van KSB VOOR AFVALWATER 24 aug 2009

Nieuw kant en klaar POMPSTATION van KSB VOOR AFVALWATER
KSB Nederland B.V. te Zwanenburg heeft een nieuw pompstation voor afvoer van afvalwater op de markt gebracht. Het nieuwe pompstation met de typebenaming CK800 is voorzien van een nieuw ontwikkeld verzamelreservoir.

De tank is geconstrueerd met behulp van de z.g. finite element analysis (FEA) en heeft een bijzonder laag gewicht dankzij de diameter van niet meer dan 800 mm enerzijds en het totale ontwerp anderzijds. Het lage gewicht vereenvoudigt niet alleen de montage van de kant en klare put maar zorgt ook voor besparingen op installatiekosten en een betrouwbare planning.

Het reservoir, dat is vervaardigd van een kunststofmateriaal met hoge sterkte, is voorzien van versterkingsribben, transportogen en montagepunten voor de dwarsbalk en een zeer breed voetstuk. Dit voetstuk voorkomt, dat tot een installatiediepte van 2,75 m het reservoir opdrijft. Een gestandaardiseerd contouromtrek bij het deksel, laat belastingen toe tot verkeersklasse B of -als optie- zelfs klasse D.

Dankzij de schotelvormige bodem kunnen de pompen het afvalwater bijna volledig afvoeren, zodat afzettingen worden vermeden. Als gevolg van het modulaire ontwerp kan de hoogte van het reservoir traploos worden uitgebreid van 1,75 m tot 2,75 m en zodoende optimaal worden aangepast aan elke situatie waarin de installatie wordt opgesteld. Een ander voordeel is de verscheidenheid aan toeloop-aansluitmogelijkheden en kabelinvoeren.

Alle geïnstalleerde componenten zoals dwarsbalk, leidingwerk, verbindingsstukken alsmede terugslagklep en isolatieafsluiter zijn vervaardigd van corrosiebestendig materiaal. De pompen zijn middels een in het zwaartepunt uitgebalanceerde bevestigingsvoorziening, verbonden met een boven de waterspiegel aangebrachte dwarsbalk. Hierdoor is visuele controle altijd mogelijk hetgeen de montage en het onderhoud verder vereenvoudigt.

Het kant en klare reservoir biedt ruimte voor verschillende pompuitvoeringen (pompen met of zonder explosiebeveiliging), zodat het zich optimaal kan aanpassen aan het afvalwatervolume. Een goedkeuring door het Deutsches Institut für Bautechnik is aangevraagd.

Het nieuwe CK800 pompstation wordt geïntroduceerd tijdens de vakbeurs Riolering & Stedelijk watermanagement (standnummer 8).