Nieuw Sustainability Report 2007 van Wilo 30 sep 2008

Nieuw Sustainability Report 2007 van Wilo

Wilo, toonaangevend producent van pompsystemen voor verwarming-, koude-, klimaattechniek, watervoorziening en afvalwatertransport, heeft voor het vierde achtereenvolgende jaar een Sustainability Report uitgebracht. In het verslag rapporteert het bedrijf over de activiteiten die in de afgelopen periode werden ondernomen inzake milieu, energie-efficiency en waterverbruik. Wilo acht het haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om ten aanzien van duurzaamheid volledige transparantie in acht te nemen en is daarmee een voorbeeld voor de industrie.

Wilo bestond in 2007 wereldwijd uit 6.000 medewerkers die samen verantwoordelijk waren voor een omzet van 927,3 miljoen euro. Als één van de eerste fabrikanten in de sector heeft Wilo er inmiddels een traditie van gemaakt een jaarlijks Sustainability Report uit te brengen. Deze transparantie is geheel in overeenstemming met de uitgangspunten van het zogenoemde Global Reporting Initiative (GRI).

Het verslag beschrijft de samenhang tussen energie-efficiency en de bescherming van het klimaat, alsmede een overzicht van gerealiseerde maatregelen op het gebied van duurzaamheid en de daartoe benodigde beheerssystemen. Het verslag is verder aangevuld met gedetailleerde informatie over economische, sociale en ecologische prestatiefactoren.
De resultaten van de afgelopen 4 jaar worden met elkaar vergeleken, waarbij inzage wordt gegeven in de bijscholing van personeel, personeelsopbouw, gezondheidszorg, het gebruik van energie en water, hoeveelheid afval en gegevens over hergebruik.

Uit het rapport blijkt dat er meer is geïnvesteerd in scholing, het personeelsverloop is teruggedrongen en een aanzienlijke reductie van energie en waterverbruik is bereikt. Namens de directie geeft Dr. Thomas Schweisfurt een nadere toelichting op het uitgangspunt van Wilo, dat duurzaamheid deel uit hoort te maken van sociaal en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Deze missie zal Wilo uitdragen naar de 70 landen waar de onderneming actief is. “Duurzaamheid en innovatie gaan hand in hand”, aldus de heer Schweisfurt. "Wij willen onderzoek en techniek voortzetten en actief betrokken zijn bij het voorkomen van klimaatverandering en het zoeken naar oplossingen. Dat zien wij als onze belangrijkste maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Daarom zijn wij bezig met uiteenlopende projecten op energiegebied. Niet alleen als het gaat over verbetering van de energie-efficiency en energiebesparing, maar ook als het gaat over het uitdragen van door ons opgedane kennis.”

De Nederlandse vestiging van Wilo is gehuisvest in Beverwijk. Via het concept van pompintelligentie worden oplossingen geleverd die volledig op de klantwens zijn afgestemd. Naast Business Units voor Industrie & Overheid, Gebouwentechniek, OEM en Service beschikt het bedrijf over een Customer Support Competence Center voor de afhandeling van eerstelijns contacten en technische vragen.

Meer informatie:
Wilo Nederland