Nieuwe aandrijflijnen van Volvo zorgen voor meer vermogen en minder brandstofverbruik 09 mrt 2009

D13 motor van Volvo Trucks

In januari lanceerde Volvo Trucks de krachtigste truck ter wereld, met een vermogen van 700 pk. Nu vernieuwt het bedrijf de volledige reeks aandrijflijnen. Dit resulteert in meer vermogen, een brandstofverbruik dat tot drie procent lager ligt en beduidend lagere emissies.

“We doen steeds ons uiterste best om producten te bieden die het mogelijk maken voor onze klanten om meer inkomsten te genereren en hun kosten te verminderen,” aldus Ricard Fritz, hoofd van strategische planning bij Volvo Trucks. “Met onze aandrijflijnen met krachtige, zuinige en betrouwbare motoren, Volvo I-Shift en de VEB+ motorrem kan de chauffeur een hogere gemiddelde snelheid aanhouden en meer doen in minder tijd. En dit bij een beduidend lager brandstofverbruik.”

Het vernieuwingsprogramma bestrijkt alle varianten van de 7-, 11- en 13-liter motoren van Volvo Trucks, die nu leverbaar zijn in Euro 5-configuratie. Door een aantal technische verbeteringen, waarbij de nadruk ligt op het optimaliseren van de verbranding en een nieuwe SCR-katalysator, kan meer vermogen worden gecombineerd met minder emissies en een lager brandstofverbruik. De 11- en 13-liter motoren draaien nu stationair 2 dB stiller, hetgeen een aanzienlijke vermindering inhoudt. Bovendien is het succesvolle I-Shift schakelsysteem verder ontwikkeld en beschikt het nu over een reeks nieuwe functies die bijdragen aan een verlaging van het brandstofverbruik en een hoger rijcomfort.

Tot drie procent minder brandstofverbruik
Bij een aandrijflijn die bestaat uit de 13-liter motor van Volvo in combinatie met I-Shift, kan het brandstofverbruik met drie procent worden verminderd in vergelijking met de vorige versie van het model (Euro 5).
“Met onze eerste generatie van de 13-liter motor hebben we de koppositie ingenomen op het gebied van brandstofefficiency,” aldus Fritz. “Met deze nieuwe motorgeneratie hebben we onze positie nog verder verstevigd.”

Van 240 tot 700 pk
De nieuwe motoren bieden niet alleen een laag brandstofverbruik, ze leveren tevens een hoger vermogen en koppel. In totaal bestrijkt het motorassortiment van Volvo Trucks nu vermogens van 240 tot 700 pk.

13-liter motor met 540 pk en 2600 Nm
De Volvo D13, die nu kan worden gespecificeerd bij de Volvo FH en de Volvo FM, is nu leverbaar met 540 pk, een toename van 20 pk in vergelijking met zijn voorganger. Het maximumkoppel is met 100 Nm gestegen tot 2600 Nm en dit is al beschikbaar vanaf 1000 t/min. De motor beschikt hierdoor over een breder toerentalbereik, is soepeler en reageert sneller. In combinatie met het toegenomen koppel, resulteert dit in minder schakelen en een lager brandstofverbruik.

Goedgekeurd conform Euro 5, aangepast voor EEV

Zowel de Volvo D13 als de Volvo D11 zijn leverbaar in Euro 5-versie en in uitvoeringen die voldoen aan de eisen voor nog lagere emissies van koolwaterstof en roetdeeltjes in de EEV-norm (Enhanced Environmentally friendly Vehicle).
“In veel delen van Europa worden truckeigenaars aangemoedigd om over te schakelen op voertuigen die voldoen aan EEV,” aldus Fritz. “Daarom bieden we nu zowel de Volvo D13 als de Volvo D11 in EEV-versies.”

Volvo D11: breder toerentalbereik en zuiniger
Afgelopen zomer nog heeft Volvo Trucks een nieuwe 11-liter motor uitgebracht voor de Volvo FM. Toen lag de nadruk op toepassingen waarin het laadvermogen een belangrijke rol speelt, zoals in tank- en bulktransport. Nu wordt het assortiment uitgebreid met meer verschillende vermogens om van de Volvo D11 een nog beter alternatief te maken voor regionaal transport, bouwtaken en afvaltransport. De Volvo D11 is leverbaar met vermogens van 330 tot 450 pk en is enkele procenten zuiniger geworden dan de vorige Euro 5-versie.
“De Volvo D11 in combinatie met I-Shift en VEB biedt tevens toonaangevende prestaties in zijn klasse en een uitstekende brandstofefficiency,” aldus Fritz.

Meer vermogensvarianten voor de Volvo D7
De Volvo D7, die wordt aangetroffen in de middelzware Volvo FL- en Volvo FE-trucks, is nu ook leverbaar in extra vermogensklassen.
“Een groter assortiment vermogens betekent dat elke truck gemakkelijker kan worden geoptimaliseerd voor zijn specifieke toepassing. En met 340 pk is de Volvo FE nu niet alleen voor regionale distributie, maar ook voor meer veeleisende bouwtoepassingen en afvaltransporttaken een uitstekend alternatief,” legt Fritz uit.

Volvo I-Shift beschikt over nieuwe functies
Meer dan de helft van alle Volvo FH en FM trucks worden nu verkocht met I-Shift en dit aandeel neemt steeds verder toe. Met de nieuwe versie van I-Shift heeft de chauffeur toegang tot nog intelligentere softwarefuncties die brandstof besparen en het comfort verhogen. Deze uitvoering kent een verder ontwikkelde vrijloopfunctie, meer mogelijkheden voor het kiezen van brandstofbesparende versnellingen wanneer zonder lading wordt gereden en de mogelijkheid om te rijden met de stationairregeling om onnodig terugschakelen te voorkomen. Het is nu bijvoorbeeld gemakkelijker om de snelheid aan te passen bij het filerijden. Voor bouwtaken en houttransport is I-Shift leverbaar met een nieuwe off-road functie waarmee de trekkracht wordt verbeterd indien de truck vast komt te zitten.

Feiten over het nieuwe motorassortiment van Volvo Trucks

Volvo D13C – Euro 5
380, 420, 460, 500 pk voor Volvo FM.
420, 460, 500, 540 pk voor Volvo FH.
SCR-nabehandeling van uitlaatgassen.
Maximumkoppel 1900 – 2600 Nm.
VEB max. vermogen 300 kW bij 2300 t/min (optie voor 380 en 420 pk).
VEB+ max. vermogen 375 kW bij 2300 t/min (optie voor alle vermogens).

Volvo D13C – EEV
420, 460, 500 pk voor Volvo FM of Volvo FH.
Max. koppel 2100 – 2500 Nm
VEB max. vermogen 300 kW bij 2300 t/min (optie voor 420 pk).
VEB+ max. vermogen 375 kW bij 2300 t/min (optie voor alle vermogens).

Volvo D11C – Euro 5
330, 370, 410, 450 pk voor Volvo FM.
SCR-nabehandeling van uitlaatgassen.
Maximumkoppel 1600 - 2150 Nm.
VEB max. vermogen 290 kW bij 2400 t/min (optie voor alle vermogens).

Volvo D11C – EEV
330, 370, 410 pk voor Volvo FM.
SCR-nabehandeling van uitlaatgassen.
Maximumkoppel 1600 – 1950 Nm.
VEB max. vermogen 290 kW bij 2400 t/min (optie voor alle vermogens).

Volvo D7F – Euro 5
240, 260, 290 pk voor Volvo FL.
240, 260, 300, 340 pk voor Volvo FE.
SCR-nabehandeling van uitlaatgassen.
Maximumkoppel 940 – 1300 Nm.
Motorrem met max. vermogen 188 kW bij 2800 t/min (optie voor alle vermogens).
Max. vermogen PTO 600 Nm.
Olieverversingsinterval tot 100.000 km met VDS 3 of 4.

Volvo I-Shift
Automatisch schakelende versnellingsbak met 12 versnellingen vooruit en 4 achteruit. Leverbaar met een reeks alternatieve programma's voor optimaal schakelen bij verschillende toepassingsgebieden: ‘Distribution & Construction’, ‘Fuel Economy’ en ‘Heavy Haulage’.

Achterassen
Nieuwe naafreductieassen met alternatieve overbrengingsverhoudingen dragen bij tot een geoptimaliseerd brandstofverbruik.