Nieuwe directeur Opleidingsbedrijf VSB 29 jun 2010

Nieuwe directeur Opleidingsbedrijf VSB
Mercel Koerts, per 16 augustus de nieuwe directeur van het Opleidingsbedrijf VSB
Marcel Koerts (40 jaar) wordt per 16 augustus de nieuwe directeur van het Opleidingsbedrijf VSB. Koerts neemt het stokje over van interim directeur Robert Jan Bruggeman om de ingezette weg van het Opleidingsbedrijf VSB verder te kunnen uitbouwen. Het Opleidingsbedrijf VSB, dat zich richt op het opleiden van monteurs steigerbouw in een BBL-traject, was met een groeipercentage van 485% het snelst groeiende opleidingsbedrijf in 2009.

Koerts: “Onder leiding van Robert Jan Bruggeman is het Opleidingsbedrijf VSB in het afgelopen anderhalf jaar enorm gegroeid. Waar hij begon met 8 leerlingen op 2 opleidingslocaties, volgen inmiddels 60 leerlingen de mbo-opleiding Monteur Steigerbouw op 5 opleidingslocaties. Na deze explosieve groei is het nu mijn taak om het Opleidingsbedrijf VSB te consolideren, structureren en verdere groei te realiseren.”

Het vak monteur steigerbouw heeft lange tijd te kampen gehad met het imago van hard, onveilig en ongeschoold werk. Dit is gelukkig aan het veranderen. “Een veilige steiger is van groot belang. Diverse beroepsgroepen maken dagelijks gebruik van steigers waaraan uiteraard de hoogste kwaliteit- en veiligheidseisen worden gesteld. Het oude imago past daar niet meer bij. We juichen daarom ook de verschuiving van ‘steigerbouwer’ naar ‘monteur steigerbouw’ toe”, aldus Koerts. Hij vervolgt: “De komst van de Richtlijn Steigers heeft voor een bewustwording in de branche gezorgd. Opdrachtgevers willen steeds vaker werken met monteurs die volgens de uitgangspunten van deze richtlijn werken. Hierin voorzien wij met een kwalitatief goede opleiding, geschreven voor en door de branche.”

Koerts werkte hiervoor in diverse managementfuncties in onder andere de logistieke- en recyclingbranche.

Opleidingsbedrijf VSB
Het Opleidingsbedrijf VSB leidt jonge mensen op tot monteur steigerbouw volgens de criteria van de Richtlijn Steigers. Dat wordt gedaan via een Beroeps Begeleidende Leerweg (BBL) van twee jaar. De monteur komt in dienst bij het Opleidingsbedrijf VSB. Twee weken per kwartaal gaat de leerling naar school en de rest van het jaar werkt hij fulltime als leerling-monteur steigerbouw bij een steigerbouwbedrijf of onderaannemer.

Na afronding van de opleiding beschikt de monteur over het mbo-diploma Monteur Steigerbouw. Aansluitend bestaat er de mogelijkheid om de BBL-opleiding 1e Monteur Steigerbouw op mbo-niveau 3 te volgen.