Nieuwe Multipond ontwikkelingen op Macropak 2012 21 aug 2012

Nieuwe Multipond ontwikkelingen op Macropak 2012
Compact Verrijdbare MP14-1000/400-H met nieuwe detecteerbare kunststof bakken

1/  Nieuwe detecteerbare kunststof bakken.
MULTIPOND presenteert op de Macropak een vernieuwing voor de multihead weegautomaten waarvan er al duizenden in de markt staan.
Een evolutie voor de specifieke MULTIPOND kunststof bakken, welke vanaf nu ook in detecteerbaar materiaal beschikbaar zijn. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de wensen in de markt om de kunststof detecteerbaar te maken voor metaaldetectoren. Dit biedt de klanten naast de voordelen van hogere snelheid en weegnauwkeurigheid nu een additionele mogelijkheid om de procesveiligheid te verhogen.
Bij de materiaalkeuze heeft MULTIPOND de keuze gemaakt voor de in de levensmiddelindustrie gewenste kleur blauw. Naast het nieuwe materiaal is ook het design van de weegbakken vernieuwd. Vooralsnog zijn de nieuwe kunststof bakken voor de machine series 1000 en 2400 beschikbaar. De nieuwe bakken zijn tevens leverbaar voor oudere machine generaties met 1 en 2.4 liter bakken. Voorlopig is dit optioneel, toekomstig zullen de nieuwe bakken de nieuwe MULTIPOND fabrieksstandaard worden.

2/  MP14-1000/400-H verrijdbaar voor schalen lijnen
Multipond laat een verrijdbare en compacte multihead weegautomaat op de beurs zien. Verrijdbaar en flexibel inzetbaar tussen meerdere verpakkingslijnen, zoals topseal- of dieptrek-machines.

3/  MP14-2400/1250-H in een Vlees & Fresh Food uitvoering
Deze Multihead weger is uitgevoerd met het nieuwe ‘Fresh Food’ Profiel (gepatenteerd).
Deze innovatie van Multipond is gebaseerd op een speciaal nieuw profiel voor de doseergootjes, weegbakjes en de weger uitloop. Hierdoor blijven moeilijke producten niet plakken, wordt het product meer gecontroleerd en met hogere snelheid getrild, en dus sneller en accurater afgewogen. Bij met name producten zoals verse vis- en vlees filets, moeilijke sla producten en moeilijke kaassoorten zijn grote voordelen vastgesteld.
Inmiddels zijn met groot succes diverse lijnen geleverd bij vlees en Fresh Food fabrikanten. Producten die normaal niet of nauwelijks op multihead wegers konden worden afgewogen, zijn met het nieuwe profiel succesvol met hogere snelheden verwerkt.
Zoals bijvoorbeeld verse maaltijd producten: gemarineerd vlees,  zalm, tonijn, gemarineerde garnalen, mie, verse lange pasta’s, couscous en gekookte rijst.

4/ Adaptive filter software
MULTIPOND biedt met deze nieuwe software de optimale oplossing voor de combinatie van hoge snelheden & hoge weegnauwkeurigheid en de multihead weegautomaat is tegelijkertijd beter bestand tegen omgevingscondities.
Tijdens de dynamiek van het wegen kunnen externe factoren de weegresultaten beïnvloeden.
Gedurende het weegproces wordt het weegsignaal omgezet in een digitale waarde.  De nieuwe filtersoftware vindt de best mogelijke waarde in deze dynamiek van hoge snelheid en weegnauwkeurigheid. Doordat het programma zelf-lerend is (adaptive), is het mogelijk dynamisch te reageren op externe omgevingscondities. Hierdoor wordt de procesveiligheid gewaarborgd.

Vastgestelde voordelen:
 Tot 40% hogere snelheid van het weegproces
 Een verhoging van het aantal combinatiemogelijkheden:
 Hogere snelheid
 Nog betere weegnauwkeurigheid (= nog minder give away)
 Verbeterde standaardafwijking ten opzichte van het nominaal gewicht
Betere weerstand tegen omgevingsfactoren, zoals bijvoorbeeld omgevingsvibraties,
    instabiliteit in vloeren / bordessen e.d.
Hogere systeemstabiliteit en minder ingrijpen door bedieningspersoneel: De software
   corrigeert zelfstandig en automatisch de omgevingsfactoren.

Met deze evoluties toont MULTIPOND wederom dat zij de benchmark zetten in weegtechniek, speciaal waar het moeilijkere applicaties betreft.