nieuwe verwarmingspomp Wilo-Stratos PICO zorgt voor veel lagere CO2-uitstoot 20 apr 2010

nieuwe verwarmingspomp Wilo-Stratos PICO zorgt voor veel lagere CO2-uitstoot
Oude standaardverwarmingspompen zijn de grootste energieverslinders in de Nederlandse huishoudens, met een gemiddelde CO2-uitstoot van 456 kilo per jaar. De Wilo-Stratos PICO reduceert dat met ca. 90 procent tot 27 kilo per jaar
Thuis een positieve bijdrage leveren aan de klimaatverandering kan nu met de nieuwe hoogrendementspomp Wilo-Stratos PICO.

Iedere inwoner van Nederland veroorzaakt jaarlijks een CO2-uitstoot van 10 ton; zes ton meer dan het wereldwijde gemiddelde van 4 ton. Een groot deel van de Nederlandse uitstoot is het gevolg van verouderde verwarmingspompen. Een ‘oude’ standaardpomp levert 456 kilo CO2 per persoon op. De innovatieve Wilo-Stratos PICO pomp, kan die hoeveelheid met ruim 90 procent verminderen. Per jaar scheelt dat evenveel CO2 als wat een auto uit de middenklasse voortbrengt tijdens een rit van bijna 5000 kilometer.

CO2-uitstoot is een van de grootste veroorzakers van klimaatverandering. Daarover waren de wereldleiders en andere politici in Kopenhagen het eens. Terugdringing van dit ‘broeikasgas’ kan op allerlei manieren. Wie met nat haar de deur uitgaat in plaats van de föhn te gebruiken, bespaart elk jaar 17,5 kilo CO2. Een televisie met energielabel dringt het gebruik terug met 30 kilo. Een gloeilamp die vijf uur per dag brandt door een spaarlamp vervangen, scheelt 50 kilo CO2 per jaar. Er zijn echter meer mogelijkheden om in huis te besparen.

Een grote verspiller is de CV-pomp. In de Nederlandse cv-installaties zijn zeker een miljoen ‘oudere’ standaardpompen gemonteerd, die elk onnodig zo’n 456 kilo CO2 de atmosfeer insturen. Niet alleen de CO2-uitstoot is aanzienlijk, ook de kosten van energieverbruik liggen veel hoger dan bij hoogrendementspompen (HR). In een eengezinswoning verbruikt de Wilo-Stratos PICO slechts € 9 en een standaardpomp vaak meer dan € 100 per jaar aan stroom. En dat met een reductie van de CO2-uitstoot tot ca. 27 kilo per jaar.
In heel Nederland alle oude pompen vervangen door state-of-the-art HR-pompen, levert een besparing op van 1,6 miljard euro en tegelijk 5 miljoen ton minder broeikasgas. Dat is evenveel als de uitstoot van een middelgrote kolengestookte electriciteitscentrale. Een HR-pomp verdient zich thuis binnen een paar jaar terug; binnen tien jaar is er al een besparing van 1000 euro.

Wilo SE is een toonaangevende fabrikant van pompen en pompsystemen voor huishoudens, watervoorziening en gebouwentechniek. Wilo SE heeft vestigingen in meer dan zeventig landen, telt wereldwijd zesduizend medewerkers en behaalde in 2009 een omzet van 1 miljard euro.

In Nederland beschikt Wilo over Business Units voor Industrie & Overheid, Gebouwentechniek, OEM en Service alsook over een Customer Support Competence Center voor de afhandeling van eerstelijns contacten en technische vragen.