Noodstopknop in volledig RVS 316 behuizing IP69K voor Food en ATEX 02 apr 2012

Noodstopknop in volledig RVS 316 behuizing IP69K voor Food en ATEX

Idem Safety heeft haar programma uitgebreid met Heavy Duty noodstopknoppen (ook wel Nood-uit knoppen genoemd) in volledig RVS 316 en IP69K om aan de vraag vanuit de voedselverwerkende industrie te voldoen. De ESL-serie maakt het productgamma in IP69K naast de veiligheidsschakelaars, trekkoordschakelaars en de contactloze veiligheidsschakelaars compleet.

Reiniging
De noodstopknoppen zijn bestand tegen hogedruk- en stoomreiniging (SIP en CIP)tot 105 °C en zijn glad afgewerkt om het nesten van vuil en bacteriën tegen te gaan.

Varianten
De ESL-serie is verkrijgbaar in 4 varianten waarbij gekozen kan worden voor de mogelijkheid om met een hangslot door de kraag de noodstopknop blijvend te vergrendelen tegen onbedoeld starten (lockout-tagout). Een andere variant is voorzien van een twee-kleuren LED die met de kleur rood aangeeft wanneer deze noodstopknop bediend is, bij groen is de noodstopknop onbediend hetgeen het zoeken naar de ingedrukte noodstopknop vereenvoudigd. Eveneens is er een ATEX versie, geschikt voor explosiegevaarlijke omgevingen. De ESL-serie is standaard voorzien van 2NC en 2NO contacten, er zijn versies met 3NO+1NC of 4NC leverbaar.

Sabotage beveiliging
Een speciale opbouw zorgt ervoor dat wanneer de deksel van de noodstopknop geopend wordt; de noodstopknop bediend wordt en bediend blijft om sabotage en ongewenste aanpassingen wanneer de applicatie in bedrijf is te voorkomen. Verder voldoen deze noodstopknoppen aan de eisen gesteld aan de hoogste veiligheidsklassen SIL 3 (62061/EN 61508), PL e (EN ISO 13849-1).