Omron introduceert binnenkort controller uit NX1-serie die regeling en informatie integreert 10 sep 2018

Verbeter de productiviteit, verbeter uw bedrijf

Omron Corporation (Shimogyo-Ku, Kyoto) announced in April the worldwide launch of the new NX1 series machine automation controller, which increases productivity while making full use of information. Omron introduces the NX-HAD4 analogue input unit with high speed * 1 and NX-SL5 safety CPU * 2 that can be used with the NX1 series to meet the challenges of production innovation, such as strengthening quality control and flexible safety measures.

Integrates control and information into a compact design the size of your palm

Improve productivity, use information
Manufacturers now focus on the visualization of machine and process statuses, predictive maintenance to prevent downtime and other methods that use information to further improve productivity. Although simple and secure information sharing between production site and host IT systems is required, the high-speed processing of a large amount of data by a controller increases the duration of the audit cycle, which does not improve productivity. In addition, on the one hand, high speed and high precision are required for industrial networks at the production site, and on the other hand high-level security is required for the connection with host IT systems. This results in a considerable impediment to the interconnectivity of networks.

Gezien deze omstandigheden is de NX1-serie ontworpen om gesynchroniseerde gegevens te verzamelen van sensoren, servomotoren en units die op de controller zijn gemonteerd, en dat binnen dezelfde vaste cyclustijd dankzij de unieke multicore-technologie van Omron die controle over de machine biedt en tegelijkertijd gegevensverwerkingstaken op hoge snelheid kan uitvoeren. Deze controller kan de verzamelde gegevens naar het host-IT-systeem verzenden terwijl de besturingsprestaties worden gehandhaafd. Drie industriële Ethernet-poorten – EtherNet/IP en EtherCAT-poorten – en een OPC UA-serverinterface voor IIoT voor industriële automatisering en informatietechnologie zijn ondergebracht in een compact ontwerp met een breedte van 66 mm. Deze connectiviteit maakt het gebruik van IT op productielocatie en een eenvoudige en veilige verbinding met host-IT-systemen mogelijk. Het databaseverbindingsmodel*3 kan productiegegevens direct opslaan in databases zonder tussenkomst van een pc of middleware, waardoor real-time en betrouwbare traceerbaarheid van alle producten mogelijk is en kwaliteitsbeheer wordt verbeterd.

Verdere verbetering van kwaliteit, verbetering van veiligheidsmaatregelen
De NX1-serie kan in combinatie met de NX-HAD4 analoge ingangsunit met hoge snelheid worden gebruikt voor inspecties door bemonstering op hoge snelheid van analoge gegevens, waarvoor voorheen speciale controlemachines moesten worden gebruikt. De NX1-serie is gekoppeld aan de NX-SL5 veiligheids-CPU, en integreert de veiligheidscontrole van productielijnen en -machines. De geïntegreerde veiligheid en gemoduleerde veiligheidscontroleprogramma's zorgen ervoor dat herprogrammering bij wijzigingen van de lijnindeling niet meer nodig is. Flexibele productie en veiligheid liggen binnen handbereik.

Kenmerken
1. Integratie van regeling en gebruik van informatie

• Gesynchroniseerde controle van I/O en beweging binnen cyclustijd van 1 ms en motion control van maximaal 12 assen zorgen voor een uiterst snelle, zeer nauwkeurige bediening
  • De ingebouwde EtherNet/IP, EtherCAT, OPC UA en functionaliteit voor databaseverbinding maken het gebruik van informatie binnen en tussen machines mogelijk, evenals visualisatie van de productiestatus met MES/SCADA, traceerbaarheid met behulp van SQL-databases en andere toepassingen voor gebruik van informatie. Bovendien kan de unieke multicore-technologie van Omron gegevens verwerken zonder dat de regelingsprestaties daaronder lijden

2. Integratie van regeling en kwaliteitsbeheer

• Met de NX-HAD4 analoge ingangsunit met hoge snelheid kan de NX1-serie gelijktijdig analoge gegevens ontvangen van vier geïsoleerde kanalen met de snelste samplingsnelheid van de industrie: 5 μs*4
  • In plaats van voorheen gebruikte speciale controlemachines met ingebouwde pc, kan deze standaardcontroller worden gebruikt voor inspecties zoals trillingscontrole van hogesnelheidsrotoren, en kan het controleproces in een productielijn worden opgenomen

3. Integratie van regeling en veiligheid

• De NX1-serie gekoppeld aan de NX-SL5 veiligheids-CPU integreert regeling en veiligheid. Veiligheidscontrolesystemen kunnen in en tussen machines worden gebouwd, en de regeling en veiligheid kunnen worden beheerd als een module. Flexibele productielijnen kunnen eenvoudig worden ontworpen

Omron ontwikkelde een strategisch concept met de naam 'innovative-Automation!' Dit concept bestaat uit drie innovaties of 'de drie i's' -- 'integratie' (ontwikkeling van regelsystemen), 'intelligentie' (ontwikkeling van intelligentie door ICT) en 'interactiviteit' (nieuwe harmonisatie tussen mens en machine). Omron zet zich in om productielocaties te helpen innoveren door dit concept in praktijk te brengen. Door gebruik te maken van de NX1-serie, streeft Omron ernaar om productielocaties te creëren waar klanten tegelijkertijd productiviteitsverbeteringen, real-time traceerbaarheid, volledige inspecties en verbetering van de veiligheidsmaatregelen kunnen realiseren. Hierdoor kan Omron samen met de bedrijven van de klanten nog sneller een "geïntegreerde", "intelligente" en "interactieve" productielocatie creëren – de sleutel tot de realisatie van 'innovative-Automation!'. Dit zorgt ervoor dat Omron opmerkelijke verbeteringen in kwaliteit en productiviteit voor de productie-industrie kan blijven nastreven.

*1. De NX-HAD4 analoge ingangsunit met hoge snelheid zal in mei 2018 worden gelanceerd.
*2. De NX-SL5 veiligheids-CPU is binnenkort beschikbaar.
*3. Het databaseverbindingsmodel is binnenkort beschikbaar.
*4. Gebaseerd op onderzoek van Omron in april 2018.

Lezersvragen

Omron
Omron Europe B.V.
Wegalaan 67-69
2132 JD Hoofddorp
 www.industrial.omron.eu
 @omroneurope

Opmerkingen voor de redactie

Over Omron

Omron Corporation is a leading industrial automation company that uses its core detection and control technologies to expand its market share in various sectors such as control components, electronic components (including for the automotive industry), social infrastructure, healthcare and the environment. Omron was founded in 1933, employs approximately 36,000 people worldwide and supplies products and services to more than 117 countries and regions. In the industrial automation sector, Omron offers added value by offering automation technologies that not only ensure innovation in production, but also products and customer support. For more information go to  industrial.omron.eu .