Pantserringen of glijringafdichtingen voor hoogbelaste toepassingen. 14 okt 2008

Pantserringen of glijringafdichtingen voor hoogbelaste toepassingen.

Glijringafdichtingen hebben gedurende de laatste decennia een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Vroeger werden ze vooral als beschermafdichting gebruikt in tanks en landbouwvoertuigen, nu kom je ze vooral tegen als hoogwaardige mediumafdichting in pompen en installaties. De ontwikkelingen hebben geleid tot vele nieuwe uitvoeringen, materiaaltoepassingen en productiemethodes. De firma KSD heeft bij deze ontwikkelingen een belangrijke rol gespeeld.

De Pantserringen worden paarsgewijs en door O-ringen tegen elkaar gedrukt waarbij de elastomere ring tevens functioneert als secundaire statische afdichting. De standaard verkrijgbare glijringen zijn van gietstaal gemaakt die als nadeel hebben dat ze niet reparabel en breekbaar zijn en de corrosie‑ en mediumbestendigheid van deze materialen beperkt is.
De Pantserringen zijn opgebouwd uit een RVS draagring met een ongeveer 1 mm dikke met laser opgelaste hardmetaallaag (lasertechnologie). De beschikbare hardmetalen zijn o.a. Nikkel‑Chroom‑Bohriumcarbide, Wolframcarbide, Siliciumcarbide en Titaniumcarbide.
Voor bepaalde bouwvormen zijn ook loopringen uit massief siliciumcarbide (SiSic) of wolframcarbide leverbaar. De glijvlakken van de KSD glijringen worden na oplassen vlak geslepen en gelept. Hierdoor kunnen mediumdeeltjes niet tussen de glijvlakken komen!
De O‑ringen worden aangepast aan de gebruiksomstandigheden.
Grote voordelen zijn het reparabel zijn van de geharde vlakken, het niet breekbare karakter en de slijvastheid.
KSD heeft vele cassette bouwvormen ontwikkeld, waardoor de mogelijkheden en het toepassingsgebied van dit type afdichting enorm is toegenomen! Aan criteria zoals hoge temperaturen, drukstoten, hoog viskeuze media en CIP kunnen deze Pantserafdichtingen zonder problemen voldoen. Naast de standaard bouwvormen zijn ook speciale uitvoeringen op specificatie van de klant leverbaar. Enorm voordeel is nog, dat de cassettes op maat gemaakt worden, zodat de gebruiker zijn onderdelen niet hoeft aan te passen.

www.nmftechniek.com