Papierrecyling veiliger door 75ste opvoerbandbeveiliging bij De Bruin Recycling 20 feb 2019

Papierrecyling veiliger door 75ste opvoerbandbeveiliging bij De Bruin Recycling
Juist als familiebedrijf investeren in veiligheid op de werkvloer; niet roepen maar gewoon doen.

Inrato International heeft in de afgelopen periode diverse papier- en plasticpersen en eveneens shredders, waaronder De Bruin Recycling, voorzien van het ProZone opvoerbandbeveiliging systeem.

Met een 75-tal ProZone opvoerbandbeveiligingen in een paar jaar blijkt dat investeren in veiligheid op de werkvloer al lang niet meer iets is voor alleen hele grote recyclers. Met het hoge risicoprofiel van werken met en rondom zware machines wordt een klein ongelukje ook al gauw een levensbedreigend iets.

Eric de Bruin geeft aan; “Bij ons staat veiligheid hoog in het vaandel, er zijn vele veiligheidsmaatregelen genomen waardoor werken binnen het bedrijf zomin mogelijk schade toebrengt aan mens en milieu” De Bruin recycling is een familiebedrijf, Eric leidt als tweede generatie het bedrijf en wordt daarin bijgestaan door vader, moeder, zus en eveneens zijn zoon is werkzaam binnen het bedrijf.

Werking opvoerband beveiliging systeem

Rondom de pers wordt bovenop een onzichtbaar veld gecreëerd op voldoende afstand van het werkgebied, werkbaar zonder onnodige machine stilstand. Op de vloer draagt men een operatorbadge die ook een 360 graden veld vormt.

Bij overlap van de velden volgt direct een noodstop; de persoon bevindt zich dan in de gevarenzone van de machine. De operatorbadges zijn oplaadbaar en zijn voorzien van functies als self-test, akoestisch en tril-alam en een signaal voor laag batterij niveau.

Certificering

Het ProZone (proximity) systeem is gecertificeerd volgens een EG Type verklaring en voldoet aan de eisen gesteld van de Inspectie-SZW (arbeidsinspectie).