Print met nieuw igus filament snel slijtvaste en levensmiddelengeschikte onderdelen 17 mrt 2021

Netjes verpakt: met iglidur A350-PF, biedt igus nu haar beproefde glijlagermateriaal ook aan als een FDA-conform en EU-conform filament voor de additieve productie van temperatuurbestendige en smeermiddelvrij slijtvaste componenten. (Bron: igus B.V.)

Speciale hygiënische oplossingen zijn cruciaal in de verpakkings- en voedingsindustrie. En daarom passen veel gebruikers reeds de FDA-conforme iglidur glijlagers en halffabrikaten toe die gemaakt zijn van de hoogwaardige polymeren van igus. Om de gebruikers nog meer ontwerpvrijheid te geven bij de bouw van hun machine, heeft igus nu haar temperatuurbestendige, beproefde materiaal iglidur A350 met lange levensduur, als tribo filament voor 3D-printen ontwikkeld.

In tijden van concurrentiedruk en korte levertijden, moeten machines in de verpakkingsindustrie sneller werken en flexibeler zijn voor verschillende formaten. Bovendien zijn de vereisten voor functionele componenten in speciale afmetingen en kleine hoeveelheden hoog. "Omdat de machines in de verpakkings- en levensmiddelenindustrie steeds meer maatwerk worden, zijn oplossingen voor glijlagers en slijtvaste delen in speciale vormen vereist", legt Niklas Eutebach uit, Additive Manufacturing Development Engineer bij igus GmbH. "Om de gebruiker nog meer ontwerpvrijheid te geven bij de bouw van hun systeem, hebben we nu iglidur A350 ontwikkeld als een tribo-filament." Het smeermiddelvrije en onderhoudsvrije materiaal is speciaal ontwikkeld voor gebruik in de levensmiddelen- en verpakkingstechnologie en is bewezen in talloze toepassingen, omdat iglidur A350 al direct uit voorraad beschikbaar is als glijlager in standaard afmetingen als halffabrikaat. Het hoogwaardige polymeer is zeer indrukwekkend met zijn langdurige temperatuurbestendigheid tot 180°C en kan ook gemakkelijk met chemicaliën worden gereinigd.

Goedgekeurd voor de levensmiddelensector

Het iglidur A350 materiaal voldoet aan de EU regelgeving 10/2011 en die van de FDA en is derhalve officieel goedgekeurd voor contact met levensmiddelen. Tevens voldoet het aan de brandpreventie-vereisten van de Federal Aviation Authority (FAA) voor vliegtuiginterieurs. Dankzij haar blauwe kleur is iglidur A350 gemakkelijker te detecteren en verhoogt zo de veiligheid tijdens productie. De lange levensduur van het materiaal wordt vooral duidelijk bij scharnierende en draaiende toepassingen en bij hoge en gemiddelde belastingen op roestvaststalen assen. Het filament is beschikbaar voor het zelf printen op een hogetemperatuur 3D-printer, maar ook in de 3D-printservice van igus.

igus biedt de ontwerpgegevens voor het bouwen van een hogetemperatuur-printer gratis online aan: www.igus.eu/HT-printer