Productiecel AAE met Okuma bewerkingscentra biedt structurele kostprijsverlaging 26 mei 2009

Het typische AAE-onderdeel is complex, in kleine serie vervaardigd en nauwkeurig getolereerd.

AAE bv te Helmond heeft recent geïnvesteerd in een flexibele productiecel voor de economische fabricage van kleine series precisie-verspaningscomponenten. De cel, bestaande uit twee bewerkingscentra van Okuma, een robot van Erowa alsmede twee roterende magazijnen en een rekmagazijn, is turnkey geleverd door Gelderblom CNC Machines BV te Utrecht. De cel vormt het voorlopig sluitstuk van een omvangrijk investeringsprogramma voor de verspanende onderdelenproductie, met als doel de productie van kleine series voor een groot deel onbemand uit te voeren waardoor de bezettingsgraad van de machines kon worden opgevoerd tot ca. 80% met substantiële kostprijsreductie als resultaat.

In de flexibele cel zijn twee identieke vijfassige MU500-VA bewerkingscentra van Okuma gekoppeld aan een ERS-robot van Erowa, die werkstukpallets vanuit een magazijn in de bewerkingsruimten van de machines laadt. Beide machines hebben een gereedschapmagazijn (type matrix) met 240 posities. Een deel hiervan is voorzien van standaardgereedschappen, de rest van speciaalgereedschappen. Een contactloos lasermeetsysteem controleert volautomatisch de essentiële maten van het standaardgereedschap (diameter, lengte) in de machine; speciaal gereedschap wordt buiten de machine 'ingemeten'. Er is gekozen voor drie verschillende pallettypen, die door elkaar heen inzetbaar zijn. Dit geeft een grote flexibiliteit qua werkstukafmetingen.

AAE (www.aaebv.nl) ontwikkelt en bouwt o.a. proto-seriebouw machines, speciaalmachines en montage- en bedrukkingsmachines. De business unit 'Fijnmechanische onderdelen' produceert hiervoor de componenten en fungeert daarnaast als toeleverancier voor derden. De automatische cel wordt ingezet om een hoge kwaliteit en leveringsbetrouwbaarheid te garanderen in combinatie met een minimale kostprijs voor zowel de eigen productie als voor uitbestedende bedrijven.

Van alle productseries wordt het eerste exemplaar bemand bewerkt. Na vrijgave door de kwaliteitsdienst kan de rest van de serie onbemand op de automatische cel worden bewerkt. Door de totale productie optimaal over de machines alsmede over de beschikbare bemande en onbemande uren te verdelen, kan een zeer efficiënte productie worden gerealiseerd. De beperkte grootte van de meeste series vormt daarbij de grootste uitdaging. AAE verwacht op afzienbare termijn een bezettingsgraad van 80% te kunnen realiseren door het onbemande aandeel in de productie geleidelijk op te voeren.

Het investeringsprogramma om de automatiseringsgraad in de onderdelenproductie op te voeren ging in 2004 van start met de implementatie van nieuwe CAD/CAM-software. Een jaar later werd een horizontale freesmachine MA-400H van Okuma met zesvoudige palletwisselaar aangeschaft. In 2007 werd het bestaande MU-400 VA verticale bewerkingscentrum (eveneens van Okuma) uitgebreid met een Erowa-robot en een zesvoudige palletpool. In hetzelfde jaar werd geïnvesteerd in een draaifreescombinatie Multus B-300W, ook weer van Okuma, met stafaanvoer. Voor de realisering van dit automatiseringsproject werkt AAE intensief samen met zijn partners. Naast Okuma-importeur Gelderblom zijn dit Erowa, CNC Consult (NCSimul en HyperMill), Adcos (gereedschapbeheer).