PromoTec breidt programma uit met Albin AOFD luchtgedreven membraanpompen 13 feb 2012

PromoTec breidt programma uit met Albin AOFD luchtgedreven membraanpompen
Albin AOFD luchtgedreven dubbelmembraanpomp

PromoTec heeft haar programma centrifugaal- en verdringerpompen uitgebreid met de Albin AOFD pompen. AOFD staat voor: Air Operated Floating Diaphragm.
Met dit nieuwe zweedse ontwerp is Albin erin geslaagd de nadelen van conventionele AODD pompen te verminderen, zoals: te veel pulsaties, geluid, stilstand en met name hoog luchtverbruik.

Minder luchtverbruik
Dankzij het ingenieuze gepatenteerde binnenwerk en het gebruik van PEEK en PTFE biedt Albin een geheel nieuwe standaard in luchtgedreven membraanpompen.
Door minder wrijvingsverliezen in het ontwerp daalt het luchtverbruik. Het resultaat is een daling in de kosten en een milieuvriendelijker systeem. Lager luchtverbruik zorgt ook voor minder pulsaties (de hoeveelheid uitgeblazen lucht bepaalt immers het geluidsniveau) waardoor de pomp langere standtijden haalt.

Compacte bouw en efficiënte flow
De gepatenteerde FDS technologie (Flexible Diaphragm Suspension) is één van de geheimen waardoor de pomp zo rustig loopt. De membranen zitten niet vast maar kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen en werken met rustige overlappende bewegingen. Dit reduceert pulsaties, verlengt de levensduur en maakt een rechte stroom mogelijk. De vloeistof gaat recht door de pomp, geen bochten, of richtingsveranderingen. De capaciteit is efficiënter en de pomp kan hierdoor ook compacter en meer flexibel zijn dan andere pompen.

Langere levensduur membranen
Ook op onderhoudsgebied is een besparing op kosten gerealiseerd: met een minimum aan bewegende delen, die allemaal te vervangen zijn zonder dat de pomp uitgebouwd hoeft te worden, is onderhoud efficiënt en simpel. Door de flexibele membraan ophanging is de levensduur van de membranen significant langer dan membranen van conventionele pompen.

De pomp kan in alle gewenste standen gemonteerd worden (verticaal, horizontaal, ondersteboven). Gecombineerd met de compacte bouwmaat, maakt dit de Albin AOFD pomp een flexibele aanwinst.

Innovatieve luchtklep
De gepatenteerde luchtklep garandeert hoge betrouwbaarheid in bedrijf. Het systeem, inclusief de klep, is zelfreinigend, weerstaat droge, vochtige, vervuilde of olieachtige lucht en is ongevoelig voor ijsvorming.
Een belangrijke innovatie in de Albin AOFD pomp is de verende klep. De klep functioneert ongeacht in welke positie de pomp gemonteerd wordt, is geluidsarm en zelfsluitend. Voordeel: langere levensduur en geen nadelen meer van vastgelopen kogels.

Voordelen t.o.v. conventionele AODD pompen:
- verbruikt tot 35% minder lucht
- tot 70% minder pulsaties
- membranen gaan gegarandeerd 2 x zo lang mee
- kan in elke gewenste positie gemonteerd worden
- minder geluid en trillingen
- compacte bouwgrootte
- langere service intervallen
- zeer eenvoudig in onderhoud
- niet gevoelig voor vloeibaar afval
- membraan hoeft niet gecentreerd te worden door het gepatenteerde middenrif
- kleppen altijd in PEEK of PTFE materiaal

Technische specificaties:
- max 130 liter/minuut
- max 85°C
- max 10 bar luchtdruk
- max 60 meter opvoerhoogte
- max viscositeit: 3.000 m.Pa.s
- materialen: PP, Aluminium, PEEK, PTFE, NBR, EPDM en RVS316
- Atex approved
- maximale deeltjesgrootte tot 5 mm
- zelfaanzuigend (vloeistof) tot 8 meter
- zelfaanzuigend (droog) tot 5 meter

Toepassingen:
Albin luchtgedreven membraanpompen zijn heel breed inzetbaar. Zij worden met succes ingezet voor het leegpompen van tanks, als monsternamepomp, voor het verpompen van benzine, oplosmiddelen, lijmen, zeep, chemicaliën en afvalwater.
Kijk voor meer informatie op www.promotec.nl.

PromoTec levert van Albin ook industriële slangenpompen, Delta membranen (voor alle gangbare dubbelmembraanpompen) en slangen (voor diverse slangenpompen) uit voorraad !