Regels remmen MKB-ondernemer 05 nov 2008

Regels remmen MKB-ondernemer

Beperkt dagelijks Inzicht in financiën

Ruim de helft van alle kleine ondernemers is ervan overtuigd dat zijn bedrijf het beter zou doen met minder financiële regels. Tien procent daarvan vindt zelfs dat de regelgeving in ons land ronduit een bedreiging vormt voor zijn voortbestaan. Dit zijn uitkomsten van Het Grote Boekhoudonderzoek 2008, uitgevoerd in opdracht van Exact Online.

Frank de Vos, directeur Exact Online: “Juist nu het slechter gaat in de economie zou je verwachten dat ondernemers graag meer inzicht en overzicht willen hebben. Uit het onderzoek blijkt dat dit nog veel te wensen overlaat.”

Via het interactief platform: “Ondernemen. Juist nu!” biedt Exact Software ondernemers relevante informatie, concreet advies en middelen om de crisis effectief te lijf te gaan. Daarnaast stelt Exact Software de diensten van de MKB Servicedesk kosteloos beschikbaar aan Exact gebruikers.

Kostenanalyse minder belangrijk

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat kostenanalyse laag op de prioriteitenlijst staat van ondernemend Nederland. De meeste ondernemers geven voorrang aan facturatie (32%) of het bijhouden van de boeken (30%).  Kostenanalyse komt op de laatste plaats, nog na de belastingaangifte en het budgetteren van kosten en opbrengsten.

MKB Ondernemer vaak geremd door regels

De helft van de kleine ondernemers vindt dat er teveel regels zijn en zegt daar last van te hebben. Voor acht procent van de bedrijven leveren de regels op financieel gebied kansen. De rest van ondernemend Nederland vindt dat de regels prima en nodig zijn en ziet zijn bedrijfsvoering er niet positief of negatief door beïnvloed.

Overzicht beperkt

De helft van de ondernemers zegt vooral op het gevoel te vertrouwen als het gaat om wat er speelt in de onderneming. Van deze groep weet 45%  aan het einde van de maand hoe de onderneming het gedaan heeft. Voor 27% blijft dat een mysterie tot het eind van elk kwartaal en de overige ondernemers zien het bedrijfsresultaat pas na de jaarafsluiting voor het eerst.

Groot Boekhoudonderzoek 2008

Exact Online heeft onderzoek gedaan naar de wijze waarop Nederlandse ondernemers omgaan met hun financiële administratie. Aan het onderzoek deden 650 mensen mee die financieel verantwoordelijk bestuurder of eigenaar zijn van bedrijven met minder dan 25 medewerkers. Opzienbarend is het feit dat bijna de helft van de bedrijven in het MKB geen exact beeld heeft van de financiële situatie van hun bedrijf.

Het volledige onderzoek leest u op www.exactonline.nl/onderzoek.