Smart plastics: intelligente lineaire geleiding verhoogt betrouwbaarheid en reduceert kosten 31 mrt 2017

Smart plastics: intelligente smeermiddelvrije geleiding reduceert onderhoudskosten en verhoogt beschikbaarheid van de installatie. (Bron: igus GmbH)

Met smart plastics heeft igus intelligente machinecomponenten voor bewegende applicaties ontwikkeld, welke toezicht houden tijdens bedrijf. Een vroegtijdig waarschuwingssysteem bestaande uit sensoren en digitale communicatie breidt daarmee 's werelds grootste modulaire systeem voor smeermiddel- en onderhoudsvrije lineaire geleidingen uit. De slimme drylin geleiding kan eenvoudig worden ingebouwd en zorgt voor een betere beveiliging tegen storingen.

Gedigitaliseerde en genetwerkte processen in de aandrijftechniek beloven een groot potentieel voor het reduceren van machine-stilstand tijden, vooral wanneer ze worden gecombineerd met high-performance kunststoffen voor bewegende toepassingen. De intelligente kunststoffen van igus bieden meer mogelijkheden voor de klant om vooruitziend onderhoud te implementeren. Door continue metingen en berekeningen op basis van de systeemparameters en de duizenden testdata uit het igus testlaboratorium, is het ook mogelijk de toekomstige werking van de intelligente kunststoffen te voorspellen terwijl deze in bedrijf zijn. Een onderdeel van dit uitgebreide programma vormt de drylin lineaire geleiding, welke eenvoudig achteraf kan worden gemonteerd.

Intelligente lineaire geleiding maakt onderhoud eenvoudig

Om de producten "intelligent", te maken, zijn de drooglopende drylin lagers uitgerust met sensoren en een speciale module, de zogenaamde iSense DL.W. Deze module bewaakt constant de slijtage van de vuilbestendige en stofbestendige glijlagers en bepaalt het slijtagelimiet waarbij het lager moet worden vervangen. De statusdata wordt draadloos doorgegeven aan de gebruiker, die in staat is om vanaf elke locatie tijdig in te grijpen. De lichtgewicht  iSense DL.W van robuust kunststof  is ideaal geschikt voor montage achteraf, maar ook voor diverse bewegende toepassingen waarbij lineaire geleidingen worden gebruikt, van verpakkingsmachines tot bewerkingsmachines. Tevens fungeert de icom-module, welke data verzamelt, verwerkt en doorgeeft, als een centrale communicatie-unit. De gebruiker kan de bewaking overnemen met de terminal van zijn keuze en kan zo altijd reparaties, onderhoud en vervanging uitvoeren op het optimale moment. Wanneer onderhoudswerkzaamheden zijn uitgevoerd volgens strakke intervalschema´s, kunnen de nieuwe intelligente kunststoffen worden gebruikt voor het bepalen van de individuele resterende levensduur van het component en voor de ideale onderhoudsdatum. Vooral in het geval van componenten met een lange levensduur van geoptimaliseerde tribo-polymeren, is de volledige benutting van de (online) berekenbare levensduur lonend.

De intelligente drylin geleiding maakt onderdeel uit van het programma van intelligente producten, waaronder de intelligente kabelrups en intelligente rupskabels. Voor geïnteresseerde klanten heeft igus een pilot testprogramma opgezet.

Meer informatie hierover vindt u hier.