Sterk en licht: de zeewaterbestendige aluminium afleggoot voor kabelrupsen 26 aug 2016

Sterk en licht: de zeewaterbestendige aluminium afleggoot voor kabelrupsen
De aluminium-afleggoot voor diverse kabelrupsseries. (Bron: igus GmbH)

Oneven oppervlakken, hoge dynamische belastingen of geluidsgevoelige omgevingen – afleggoten helpen kabelrupsen om stil en betrouwbaar hun werk te kunnen doen. In de nieuwste versie biedt igus nu een lichte en duurzame oplossing van corrosiebestendig aluminium, welke door een flexibele breedte-instelling eenvoudig aan het betreffende igus kabelrupsmodel kan worden aangepast.

Vooral bij vrijdragend toegepaste kabelrupsen maken afleggoten het stil afleggen van de onderloop mogelijk. Naast de tot nu toe beschikbare versies van verzinkt en roestvast staal biedt igus nu een lichte variant aan van geëxtrudeerd aluminium. Door het anodiseringsproces is het metaal zeer corrosiebestendig en past het optisch in het design van moderne machines.

Flexibel design – variabele toepassing

De constructie van de aluminium-afleggoot bestaat uit twee zijdelen, welke elk van een dempingsprofiel en glijstrip zijn voorzien. Hierdoor is een extreem stille en slijtage-arme loop van de kabelrups verzekerd. Deze kan m.b.v. kunststof vastpuntmodules snel en eenvoudig op de aluminium goot worden bevestigd, zonder te boren. In de standaard versie zijn de zijdelen 2 meter lang, en dienen zij om de meter ondersteund te worden. Door de open constructie wordt voorkomen dat eventuele vreemde voorwerpen klem komen te zitten, en deze het proces kunnen verstoren. Indien noodzakelijk kan er echter ook een bodem gemonteerd worden. Het systeem kan door de modulaire constructie eenvoudig aan het betreffende kabelrupsmodel worden aangepast. Want de verschillende breedtes kunnen door de meegeleverde montagesets met C-profiel met slechts enkele handelingen worden ingesteld. Zo zijn bijna alle standaardmaten van de igus kabelrups te combineren met de aluminium goot. igus biedt de aluminium-afleggoot samen met de bijpassende kabelrups en (gemonteerde) kabels ook als compleet voorgemonteerd systeem aan – direct klaar voor gebruik.

Voor meer informatie aangaande deze afleggoten kunt u terecht op de website van igus: www.igus.nl