Talrijke constructiemogelijkheden met de diverse lagermaterialen van igus 05 jan 2015

Talrijke constructiemogelijkheden met de diverse lagermaterialen van igus
igus A160 tribo tape, een unieke soort glijfolie

114 nieuwe producten tijdens de Hannover Messe van afgelopen jaar – dat is het resultaat van het intensieve onderzoeks- en ontwikkelingswerk van igus. De expert voor tribo-polymeren toonde glijlagerproducten en materialen die constructeurs de mogelijkheid bieden om individuele onderdelen te construeren. Een van de highlights: het wereldwijd eerste 3D-tribo-filament.

iglidur slijtvastheid voor 3D-druk en folie

Op het gebied van smeermiddelvrije polymeerglijlagers presenteerde igus het wereldwijd eerste 3D-printer-filament dat speciaal werd ontwikkeld voor dynamische toepassingen. Vergeleken met gebruikelijke materialen voor 3D-printer-filamenten is het materiaal tot 50 keer slijtvaster. Hiermee kunnen prototypes of speciale onderdelen in door igus geteste kwaliteit afgedrukt en ingebouwd worden. Het filament wordt vooralsnog aangeboden in de dikte 1,75 millimeter, die geldt als standaardmaat. Een andere bijzondere vorm van iglidur-materialen is het nieuwe 0,5 millimeter dikke tribo-tape van iglidur A160. Het kan op op allerlei manieren worden geplakt en biedt daardoor veel vrijheid bij de constructie van tribologisch belaste glijvlakken. Karakteristiek voor de folie zijn de voordelige prijs en de hoge slijtvastheid. Bovendien is de folie FDA-conform. De bekende halffabricaten zijn per direct verkrijgbaar als ronde staven in nagenoeg twee keer zo veel materialen en voor de meest uiteenlopende toepassingsmogelijkheden. Van levensmiddelen geschikt tot onderwatertoepassing vindt men hier voor nagenoeg iedere toepassing het juiste materiaal. Bij de iglidur glijlagerbussen presenteert igus het nieuwe iglidur W360: dit materiaal werd ontwikkeld voor bijzonder lange standtijden in continubedrijf. Hoge slijtvastheid en temperatuurbestendigheid bij uitstekende prijs-prestatieverhouding maken dit materiaal tot een echter allrounder voor duurzame toepassingen.

Absoluut smeermiddelvrij

De robuuste aandrijfeenheid drylin SLW protect is geschikt voor toepassingen onder extreme voorwaarden. De spil van de lineaire tafel is beschermd door het robuuste drylin W-profiel, waardoor ook stoten of neerstortende onderdelen probleemloos worden opgevangen. Zowel de schroefdraadmoer en de -spil als de lineaire drylin W-geleiding kunnen zo op een veilige manier bewegen. Als het daarentegen niet om robuustheid, maar om lichtheid gaat, is de holle as van aluminium AWMR in samenspel met de lineaire drylin polymeerlagers RJMP in 12 en 16 millimeter diameter de juiste keuze. Met een wanddikte van 2 millimeter is de uiterst lichte koppeling geschikt voor toepassingen, waarbij het gewicht en/of de snelheid een belangrijke rol spelen en waar ieder gram telt. Het oppervlak is hard geanodiseerd en biedt zeer goede frictiewaarden bij een gelijktijdige corrosiebestendigheid. Waar beperkte ruimte een belangrijke rol speelt, helpt de nieuwe radiale drylin E bouwset. Hier kan de elektromotor via een riemschijf en een tandriem worden omgeleid en naast de lineaire as worden gemonteerd, waardoor de module individueel kan worden geplaatst. Ook bij de dryspin spilaandrijvingen is er met het DST-JFCRM een flenslager dat dankzij de slanke bouwvorm geschikt is voor de toepassing in beperkte montageruimten. De sleutelvlakken van de flensmoer, welke verkrijgbaar zijn in maat 10, zorgen voor een extra torsiebeveiliging. Ze zijn verkrijgbaar voor alle dryspin schroefdraden met grote spoed die – net als de andere dryspin schroefdraadspillen – kunnen worden gecombineerd met de drylin E-spilmotoren.

Nieuwe producten voor de levensmiddelenbranche – xiros polymeerkogellagers

Ook op het gebied van de smeermiddelvrije kunststofkogellagers xiros zijn er nieuwe producten en programma-uitbreidingen die drie dingen gemeen hebben: smeermiddel- en onderhoudsvrijheid evenals de corrosiebestendigheid. Daarom zijn xiros polymeerkogellagers onder andere bijzonder geschikt voor de levensmiddelenindustrie. Met xirodur M180 is een nieuw, detecteerbaar materiaal verkrijgbaar dat zowel licht als mediabestendig is.

Een ander nieuw product is het FDA-conforme xiros F180. Het eveneens lichtlopende kogellager is bovendien ESD-geschikt en voorkomt dankzij het elektrische geleidingsvermogen dat de onderdelen elektrostatisch opladen. Voor onderhoudsvrije omkeerrollen heeft igus de geëloxeerde aluminiumrollen in het productprogramma opgenomen. Deze zijn blank of zwart geëloxeerd en tot een maximale lengte van 3.000 millimeter verkrijgbaar. Als materiaal voor de flenskogellagers wordt het veelzijdige xirodur B180 gebruikt. Alle igus-producten worden zonder uitzondering getest in het eigen, 1.750 vierkante meter grote testlaboratorium, zodat de levensduur exact kan worden berekend. De volgende video geeft een inzicht in het glijlager-testlaboratorium van igus in Keulen:

Voor meer informatie kunt u de website van igus®  bezoeken: www.igus.nl