Techni-Show aftrap voor nieuwe uitstraling Dormac 23 feb 2010

Techni-Show aftrap voor nieuwe uitstraling Dormac
De beurspresentatie op de Techni-Show zal de aftrap vormen voor de nieuwe uitstraling van Dormac. De machineleverancier zal als Dormac CNC Solutions een verbreding van haar leveringsprogramma presenteren met een zwaar accent op multi-tasking draai-/freesmachines en multi-axis draaimachines van haar fabrikant Doosan. Daarmee verwacht de machineleverancier haar marktaandeel in de markt voor zwaardere bewerkingen verder uit te kunnen bouwen naar de markt voor fijnmechanische bewerkingen.

Op de 300 m2 groet stand van Dormac CNC Solutions zullen de Doosan multi-tasking machines, twin-turret machines en het 5-assige bewerkingscentrum daarom als opvallende noviteiten domineren. Uiteraard vraagt Dormac CNC Solutions daarnaast ook aandacht voor andere bewerkingstrends, waaronder de Trimill bridgetype portaalfreesmachines voor zware bewerkingen van grote werkstukken.

Binnen het Doosan machineprogramma is het 5-assige bewerkingscentrum VC630/5AX een opvallende noviteit. Dit zeer compacte verticale bewerkingscentrum is uitgevoerd met een zeer krachtige ingebouwde spil. Met een vermogen van 32 kW heeft de VC630/AX voldoende power voor de bewerking van ferro en non-ferromaterialen tot aan Titanium en Inconel aan toe. Doosan zet daarvoor Heidenhain en Fanuc besturing en servomotoren in. De kanteltafel (bereik +30º / -120º) kan daarbij over 360º draaien, simultaan met de X-,Y- en Z-as. Daarmee kunnen complexe werkstukken in één opspanning met hoge nauwkeurigheden compleet worden bewerkt.

Dormac CNC Solutions zal op de Techni-Show presenteren ook voor het eerst het draai-/freescentrum Puma MX van Doosan. Deze 8-assige multitasking machine is specifiek ontwikkeld om draai- en freesbewerkingen op één machine uit te kunnen voeren. Met de freeskop met een bereik van ±120º en 18,5 kW vermogen kunnen freesbewerkingen off-center en onder een hoek worden uitgevoerd.
De Doosan Puma MX onderscheidt zich verder op de volgende punten:
- zeer stabiele machineframe constrcutie (ontwikkeld met eindige elementen methode FEM)
- spil met C&Z, C&X interpolatie
- 2e spil optioneel
- olie gekoelde spil aandrijving
- freeskop met Capto C6 gereedschapopname
- BMT 55P gereedschapopname op lower turret
- simulatie bewerkingsafloop met collision check

Als derde noviteit toont Dormac CNC Solutions het multi-axis draaicentrum Puma TT 1800SY. Deze machine uitgerust met boven- en onderturret en dubbele spindels is ontwikkeld voor serieproductie van kleine, precisie onderdelen. Gelijktijdige bewerking met twee turrets (2x12 stations) maakt zowel halvering van de cyclustijd op één product mogelijk, als productie op beide spillen gelijktijdig. De Puma TT machines zijn representatief voor het hoge afwerkingniveau, hoeg machine stabiliteit en betrouwbaarheid van de Doosan machines.

Dormac CNC Solutions BV – TechniShow, hal 12, stand A100