TEVEL biedt magnetische meetsystemen op maat 21 feb 2015

TEVEL adviseert en levert, samen met haar partner VS Sensorik, robuuste en betrouwbare oplossingen voor het meten van afstanden, hoekverdraaiing, snelheden, positionering, wanddiktes en trillingen. Met de hulp van magnetische sensoren.

Een sprekend voorbeeld hiervan is de nieuw ontwikkelde DDW (door de wand) sensor. Deze sensor detecteert ferromagnetische objecten, contactloos door een stalen wand van wel 80mm. Bij uitstek geschikt voor heavy duty applicaties, zoals hydraulische cilinders. De DDW sensor staat borg voor een nauwkeurige en betrouwbare werking, zelfs onder de zwaarste bedrijfsomstandigheden.

Het kompas is de oudste magnetische sensor, het detecteert de richting van het magneetveld van de aarde.

De harde schijf in een PC, is een moderne toepassing: mini-magnetische sensoren detecteren microscopisch kleine velden op een harde schijf.

Deze twee voorbeelden geven aan hoe groot de verscheidenheid aan mogelijke toepassingen is.

Wat maakt magnetische sensoren zo universeel in hun toepassing?

•      Selectiviteit:  Alleen producten die een magnetisch veld opbouwen of wijzigen, worden gedetecteerd.

•      Snelheid: Meetresultaten tot in het nanoseconde bereik zijn mogelijk.

•      Temperatuurbereik: van - 100° C tot + 200° C.

•      Resolutie: meting van zeer kleine magnetische velden, tot een niveau van nano tesla.

•      Interferentie weerstand: hoge EMC en ESD ongevoeligheid.

Door de jaren heen zijn vele klantspecifieke applicaties ontwikkeld en geproduceerd; denk hierbij aan:

•      3D positie sensor voor robot toepassingen: nauwkeurige bepaling van de positie van ferromagnetische ‘markers’.

•      Afstandsmeet sensoren met een resolutie in micrometer bereik.

•      Roterende absoluut encoders geschikt voor snelheden tot 60.000 RPM.

•      Pulsgevers voor stilstandscontrole op gereedschapswerktuigen.

•      Benaderingsschakelaars voor de detectie van zuigerveren door de wand van een aluminium motorblok.

DDW Sensor (door de wand)

Een bijzondere magnetische sensor is de nieuwe ontwikkelde DDW sensor. Hiermee kun je contactloos door een stalen wand, van wel 80mm, ferromagnetische objecten detecteren. Bij uitstek geschikt voor heavy duty applicaties zoals hydraulische cilinders De DDW sensor staat borg voor een veilige en betrouwbare werking, zelfs onder de zwaarste bedrijfsomstandigheden.

De DDW sensor garandeert een contactloze positieherkenning, dmv magnetisme; ook de bewegingsrichting wordt gedetecteerd.

Meetmethode, meetnauwkeurigheid & reproduceerbaarheid:

In tegenstelling tot standaard benaderingsschakelaars detecteert de DDW sensor niet de aanwezigheid van metaal, dat wil zeggen de zuiger, maar de rand van elk ferromagnetisch object. Vandaar dat de 'schakel-afstand' niet van toepassing is bij de DDW sensor.

De nauwkeurigheid (tot 1mm) is afhankelijk van de geometrie van de cilinder, de zuiger en de materiaalsoort.

Reproduceerbaarheid (tot 1 mm)  is afhankelijk van de bedrijfsomstandigheden, zoals oliedruk.

Tevens is de DDW sensor uitgerust met geïntegreerde LED’s om diagnostische informatie (activiteit en status / fout) te genereren, dit verhoogt het gebruiksgemak bij inbedrijfstelling.

Graag ontwikkelen we ook voor uw “meet” vraagstuk, een passende oplossing. Gebaseerd op onze uitgebreide kennis en ervaring met robuuste, betrouwbare en nauwkeurige, magnetische sensoren.

Volg TEVEL ook op Linkedin   ,  Twitter    en Google +