Toyota en ’t Web bieden gratis veiligheidscheck 09 mrt 2009

Toyota en ’t Web bieden gratis veiligheidscheck
Tot en met april biedt Toyota Material Handling Nederland via haar website gratis veiligheidschecks aan. De onafhankelijke veiligheidschecks worden uitgevoerd in samenwerking met ’t WEB Opleidingen, Adviezen en Subsidies en geven inzicht omtrent de stand van zaken wat betreft veiligheid binnen bedrijven. Toyota Material Handling onderschrijft het belang van veilig werken op en rond de werkvloer en wil naast veilige producten ook op deze manier actief bijdragen om bedrijven te attenderen op mogelijk onveilige situaties. De gratis veiligheidschecks kunnen aangevraagd worden op www.toyota-forklifts.nl.

Het aantal ongelukken met heftrucks is de afgelopen jaren niet afgenomen en dat is voor de arbeidsinspectie mede aanleiding om dit jaar op grote schaal te inspecteren op terreinen waar met heftrucks wordt gewerkt. De inspecties zullen het gehele jaar uitgevoerd worden en vinden vooral plaats in de sector logistiek zoals in magazijnen, distributiecentra en groothandels.

Ondanks dat ongelukken nooit helemaal te voorkomen zijn, wordt de kans op ongelukken kleiner door preventief te werk te gaan. Bedrijven die zich via www.toyota-forklifts.nl melden voor de veiligheidscheck, krijgen na een audit ter plaatse een uitgebreide rapportage met bevindingen. Om te bepalen of het voor bedrijven zinvol is een veiligheidscheck te doen, kan je op de website een quickscan veiligheid doen. Op de website zijn ook o.a. filmclips over veilig werken met heftrucks, tips en trucs en links naar relevante websites te vinden.

Jos de Wildt, productmanager vorkheftrucks, licht toe: “Uit een Europees onderzoek naar gebruikers van intern transportmaterieel dat Toyota Material Handling uitvoerde, blijkt dat veiligheid als één van de belangrijkste aspecten wordt gezien bij de aanschaf van intern transportmaterieel. Wij ondersteunen onze klanten hierin o.a. met innovatieve systemen zoals Toyota’s Systeem van Actieve Stabiliteit (SAS) en het BT Totalview concept. Daarnaast bieden wij nu ook een stuk extra advies door met onze partner ’t Web gratis veiligheidschecks uit te voeren.”