Toyota Industries Corporation lanceert de eerste volledig hybride verbrandingsvorkheftruck ter wereld 11 jun 2009

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft de lancering van de eerste volledig hybride verbrandingsvorkheftruck ter wereld aangekondigd. TICO start in december 2009 met de verkoop van de Toyota diesel hybride vorkheftruck op de Japanse markt.

Kenmerkend voor het marktleiderschap van de Toyota groep en de innovatie in hybride technologie, levert de nieuwe ‘GENEO-HYBRID’ 3.5 ton vorkheftruck uitstekende prestaties. De combinatie van de 2.5 liter dieselmotor met een elektrische motor en een nickel-hydride batterij vermindert het brandstofgebruik en CO2 uitstoot met 50%.

In tijden waarin bedrijven op zoek zijn naar manieren om brandstofverbruik en CO2   emissie te beperken, biedt Toyota Hybridetechnologie een praktische en bewezen oplossing die voortbouwt op bestaande brandstoffen en technieken. De nieuwe GENEO-HYBRID vermindert CO2 uitstoot en brandstofverbruik met 50%, terwijl deze dezelfde prestaties levert als een vergelijkbare, conventionele diesel vorkheftruck. Het resultaat is een vorkheftruck die zowel milieuvriendelijker als economisch voordeliger voor de klant is door vermindering van de brandstofkosten.

TICO is wereldmarktleider in intern transport en verkocht in 2008 wereldwijd meer dan 193.000 vorkheftrucks. TICO staat vermeld op FORTUNE magazine’s World’s Most Admired Companies Top 50 list. Toyota voelt zich betrokken bij het milieu en in haar streven naar continue verbetering (kaizen), worden technologieën ontwikkeld waarmee met zowel conventionele brandstoffen als alternatieve energiebronnen invulling wordt gegeven aan de behoefte van de industrie, op korte, middellange en lange termijn.

De GENEO-HYBRID wordt aangedreven door zeer efficiënte Toyota Hybride technologie en combineert een serieel hybridesysteem voor het rijden en een parallel hybridesysteem voor de lastbehandeling.
Het serieel hybride systeem zorgt ervoor dat de truck via een elektromotor wordt voortbewogen. De elektriciteit hiervoor wordt opgewekt door een aggregaat dat door de verbrandingsmotor wordt aangedreven.
Lastbehandeling vindt plaats door gebruik te maken van het parallel hybride systeem. Dit systeem verzorgt de aandrijving van de hydraulische pomp door middel van mechanische energie van de dieselmotor, of door middel van een elektromotor en elektriciteit of een combinatie van beide. De nikkel-hydride batterij wordt tijdens het gebruik met de verbrandingsmotor automatisch bijgeladen en hoeft dus niet op het elektriciteitsnet te worden aangesloten. Dit maakt de truck ideaal voor meerploegendienst. Door ook nog eens gebruik te maken van een geïntegreerd energie terugwinsysteem, dat geactiveerd wordt tijdens het loslaten van het gaspedaal en tijdens het wisselen van rijrichting, wordt de efficiency van deze truck nog verder vergroot.

De GENEO-HYBRID is ontwikkeld en wordt geproduceerd in Japan. De nieuwe hybride vorkheftruck wordt eerst op de Japanse markt geïntroduceerd, waarbij tijdens de uitrol van deze “leading-edge” technologie de TICO-engineers de klant en applicaties nauwlettend zullen volgen. De tijdsplanning van een eventuele introductie van deze machine buiten de Japanse markt is vooralsnog niet bekend. Al meer dan 10 jaar heeft het Toyota Hybride Systeem de standaard in de markt op dit gebied bepaald. Daarnaast schreef Toyota zich in de geschiedenisboeken door als eerste autofabrikant een hybride auto in massa te produceren. Sinds de introductie van deze hybride auto, de Toyota Prius, zijn er in Europa en in de Verenigde Staten meer dan 1,7 miljoen van verkocht.

“De Toyota Group heeft zichzelf ontplooid als pionier en trendsetter op het gebied van hybridetechnologie”, aldus Håkan Dahllöf, President van Toyota Material Handling Europe. “Wij zien de nieuwe Toyota hybride vorkheftrucks als een grote stap voor onze industrie. Dit is eens te meer het bewijs van Toyota’s toewijding aan de ontwikkeling van producten, services en oplossingen, op basis van de laatste technologische innovaties.