Toyota Material Handling Europe introduceert Toyota Traigo 48 17 nov 2008

Toyota Material Handling Europe introduceert Toyota Traigo 48

De volledig nieuwe serie Toyota Traigo 48 van Toyota Material Handling Europe (TMHE) combineert een intuïtieve bediening met een compact chassis en krachtige prestaties. Met 10 modellen die tegemoetkomen aan specifieke eisen van de klant wat betreft elektrische vorkheftrucks is er voor elke bedrijfssitutatie een passende oplossing beschikbaar.

De Traigo 48 is verkrijgbaar in drie- of vierwielmodellen en komt tegemoet aan de eisen van klanten in Europa’s grootste marktsegment voor elektrische vorkheftrucks, 48-volt vorkheftrucks. De nieuwe modellen hebben een moderne vormgeving die goed past bij de 24-volt modellen van de Traigo en de Toyota Tonero vorkheftrucks met verbrandingsmotor.

De Toyota Traigo 48 is de meest compacte Toyota 48-volt truck tot nu toe. De serie omvat 10 modellen – waarvan zes driewielmodellen en vier vierwielmodellen – met capaciteiten van 1,5 tot 2,0 ton. Alle trucks zijn voorzien van unieke Toyota-technologieën, waaronder het Toyota Systeem van Actieve Stabiliteit (SAS) en het Toyota AC2 power systeem. De serie wordt geproduceerd op basis van de strenge kwaliteitsnormen van het befaamde Toyota Production System (TPS) in TMHE’s ISO 14001-gecertificeerde fabriek in Bologna, Italië. Als onderdeel van TMHE’s inzet voor het milieu is de Toyota Traigo 48 ontworpen om de belasting van het milieu zo beperkt mogelijk te houden tijdens alle vier de fasen van de levenscyclus: ontwikkeling, productie, gebruik en recycling.

Als onderdeel van het ontwikkelingsproces voor de Toyota Traigo 48 voerde TMHE uitgebreid marktonderzoek uit om erachter te komen welke factoren voor klanten in Europa doorslaggevend zijn bij de aanschaf van 48-volt vorkheftrucks.
“Op basis van ons onderzoek is de Toyota Traigo 48 ontworpen om volledig aan de verwachtingen van de klanten te voldoen wat betreft elektrische vorkheftrucks – veiligheid, productiviteit, duurzaamheid en driveability,” aldus Jos de Wildt, TMHNL Productmanager Counterbalanced. “En door de Traigo 48+ formule te bieden – met speciale aanvullende pakketten het gebied van veiligheid, productiviteit en duurzaamheid – zorgt Toyota Material Handling ervoor dat onze klanten de juiste machine kunnen kiezen die precies afgestemd is op hun specifieke bedrijfseisen”.

Veiligheid

Veiligheid is een van de belangrijkste uitgangspunten bij van de producten van Toyota Material Handling en de Toyota Traigo 48 vormt hierop geen uitzondering. Elk model is voorzien van het Toyota Systeem van Actieve Stabilitiet, de unieke technologie van Toyota die werd ontwikkeld om de veiligheid van vorkheftrucks actief te bevorderen. Door zowel de gebruiker, de lading en de omgeving te beschermen tijdens het rijden, draaien en heffen levert SAS geavanceerde technologische ondersteuning voor veilig gebruik in de dagelijkse praktijk. De belangrijkste uitbreiding van SAS is de nieuwe automatische snelheidsvermindering in bochten voor de 3-wielmodellen waarmee de zijdelingse stabiliteit verbeterd wordt. Voor modellen met vier wielen heeft SAS de actieve achterasblokkering voor optimale zijdelingse stabliliteit en het verhogen van de veiligheid. Andere nieuwe voorzieningen die de veiligheid op de werkvloer bevorderen, zijn het lage dashboard, het verplaatste display en het nieuwe mastontwerp voor o.a. goed zicht op de vorkpunten. De instellingmogelijkheden voor de maximale rijsnelheid dragen bij aan het handhaven van de snelheidsvoorschriften op de werkvloer, en de wielstandindicator toont in één oogopslag de positie van de achterwielen voor een veilige en comfortabele bediening.

Voor toepassingen waarbij ladingen op hoogte of ladingen met veel verschillende gewichten moeten worden gehanteerd, of wanneer op de werkplek snelheidslimieten gelden, biedt het Traigo 48+ Veiligheidspakket beperking van de maximale rijsnelheid en acceleratiebeperking met geheven last. Dankzij de indicatieve weegschaal kunnen chauffeurs makkelijk het laadgewicht controleren en overbelasting voorkomen, en met de masthoekindicator kan de neighoek van de mast in het oog gehouden worden. Een claxon in de armsteun zorgt voor makkelijke activering.

Productiviteit
Voor maximale productiviteit en prestaties is de Toyota Traigo 48-volt serie voorzien van het exclusieve Toyota AC2 aandrijfsysteem. Het Toyota AC2 Power systeem is volledig afgestemd op de nieuwe Toyota 48-volt motoren en het besturingssysteem, voor maximale prestaties en efficiency. Dit resulteert in hogere rij- en hefsnelheden. Verder zorgt de verbeterde ‘Accel-off’ remfunctie voor soepele rembewegingen. De ‘autonormale pedaalindeling’ zorgt voor een intuïtief rijgevoel, om snel en efficiënt te kunnen werken. Het nieuwe, zeer compacte chassisontwerp geeft de Toyota Traigo 48 een uiterst kleine draaicirkel, voor optimale toepassingsmogelijkheden en gebruiksgemak op plaatsen met beperkte ruimte.

Voor toepassingen waarbij regelmatig achteruit moet worden gereden of voor gebruik op oneffen ondergronden biedt het Traigo 48+ Productiviteitspakket een handgreep met claxon op de achterstijl en een draaibare stoel voor ergonomische, zeer productieve bediening bij achteruitrijden. De hydraulisch gedempte vorken zorgen voor betere productiviteit en soepelere bediening op oneffen ondergronden.

Duurzaamheid
De Toyota Traigo 48 wordt geproduceerd met TPS voor het constant waarborgen van de hoogste standaarden van Toyota voor kwaliteit en betrouwbaarheid. Alle Traigo 48-modellen zijn standaard voorzien van oliebadremmen voor optimale remprestaties, ook onder moeilijke omstandigheden. Het nieuwe, robuuste chassis draagt bij aan betere schadebestendigheid, terwijl de urenteller voor onderhoud het plannen van onderhoud stimuleert en daarmee de betrouwbaarheid en en inzettijd verhoogt.

Voor toepassingen waarin de heftruck wordt ingezet in corrosiegevoelige omgevingen of wordt bediend door veel verschillende chauffeurs, biedt het Traigo 48+ Duurzaamheidspakket een volledig met olie gevulde hefcilinder om corrosievorming in de hefcilinder te voorkomen. Mastdemping zorgt ervoor dat de vorken worden gedempt als de vorken dalen tot de grond. Een schoksensor legt schokken tijdens het werken vast, om bij te dragen aan goed rijgedrag en onnodige reparatiekosten te helpen voorkomen.

Driveability
De Toyota Traigo 48 is uitermate compact, voor makkelijk manoeuvreren en uitgebreide toepassings-mogelijkheden, zelfs op plaatsen met beperkte ruimte. Het ergonomische ontwerp kenmerkt zich door een lage, brede opstap en een ruime handgreep voor makkelijke toegang tot de truck. De nieuwe verstelbare smalle stuurkolom en het kleine stuur (diameter 300 mm) zorgen voor een comfortabele chauffeurspositie, en de mini-levers maken snelle, nauwkeurige en ergonomische lastbehandeling mogelijk. Een nieuw, duidelijk af te lezen digitaal display biedt in één oogopslag gedetailleerde bedieningsinformatie. Al deze voorzieningen in combinatie met het lage trillingsniveau dragen bij aan de vermindering van stress en vermoeidheid bij de chauffeur en bevorderen een hogere productiviteit.

“De Toyota Traigo 48 combineert geavanceerde technologieën met een uitstekend ontwerp in onze meest compacte 48-volt truck ooit”, aldus de Wildt. “Unieke technologieën zoals het Toyota Systeem van Actieve Stabiliteit en chauffeursvriendelijke voorzieningen als de autonormale pedaalindeling maken een intuïtieve bediening mogelijk en zorgen voor een optimale mogelijkheden, zelfs in compacte ruimtes en veeleisende toepassingen.”

De Toyota Traigo 48 is een van de laatste stappen in TMH’s ambitieuze tweejarenplan om de basis van het productaanbod te vernieuwen. De afgelopen twee jaar introduceerde TMH naast de Toyota Traigo 48 vier belangrijke productseries: Toyota Tonero vorkheftrucks met verbrandingsmotor, BT Levio elektrische pallettrucks, BT Staxio elektrische stapelaars en BT Reflex reachtrucks. Deze nieuwe series zijn – samen met Toyota Traigo 48 – goed voor 70% van de Europese interntransportmarkt wat betreft het aantal verkochte producten. Meer dan de helft van de Europese markt voor elektrische vorkheftrucks betreft 48-volt machines, de 10 modellen van de Toyota Traigo 48 bieden de oplossing voor dit uitgebreide marktsegment.

De Toyota Traigo is verkrijgbaar in de volgende modellen:

Driewiel modellen
1,5 ton