Uitbreidbare stand-alone veiligheidsbesturing 16 dec 2014

Uitbreidbare stand-alone veiligheidsbesturing
Stand-alone NX-Safety-controller van Omron

Het nieuwe, stand-alone NX-Safety-systeem is een krachtige, modulaire en eenvoudig aan te sturen veiligheidsbesturing die door de schaalbaarheid op een efficiënte wijze kan worden aangepast aan de verschillende eisen van diverse veiligheidstoepassingen. Het uitbreidbare ontwerp biedt een zeer schaalbare oplossing, van een compact systeem met slechts enkele I/O's tot een zeer grote toepassing die tot 256 I/O-punten vereist.

De nieuwe stand-alone NX-Safety is:
- Compatibel met het volledige Sysmac-platform, met één softwaretool voor de gehele machine of productiecel
- Harmonie en integratie tussen de veiligheidsbesturing en standaard machinebesturing
- Open op het gebied van standaarden voor communicatie en veiligheidsprogrammering

Het resultaat is een krachtig en robuust veiligheidssysteem dat niveau PL e bereikt conform EN 13849-1 en SIL 3 conform IEC 61508.

Dit nieuwe stand-alone veiligheidssysteem maakt de aansluiting van maximaal 63 I/O-units mogelijk. De gebruiker is vrij om te kiezen tussen de veiligheids- of standaard in- en uitgangen en tussen digitale en analoge typen, aansluitend op de vereisten van het project. De veiligheidscontroller biedt een grote programmacapaciteit en bevat handige functies zoals Automatic Configuration Recovery voor het sterk vereenvoudigen van engineering, inbedrijfstelling en onderhoudstaken.

Directe aansluiting op elk veiligheidsapparaat
De ingangen van de NX-Safety ondersteunen een directe verbinding met elk veiligheidsapparaat: elektromechanische schakelaars, contactloze sensoren, vergrendelingsvoorzieningen, veiligheidsmatten, veiligheidsbumpers, dodemansschakelaars, veiligheidssensoren met enkele bundel, veiligheidslichtschermen, veiligheidsscanners, enz.

Ook de uitgangen van de NX-Safety ondersteunen elke vorm van veiligheidsactuatoren, van veiligheidsrelais en veiligheidsschakelaars tot frequentieregelaars of andere drives met veiligheidsfunctionaliteit.

Dit nieuwe NX-Safety stand-alone systeem beschikt over twee EtherNet/IP-poorten die een eenvoudig communicatieplatform bieden om de gehele statusinformatie van het systeem te delen met andere apparaten.

Sysmac Studio softwaretool
De nieuwe, stand-alone NX-Safety maakt gebruik van de Sysmac Studio softwaretool die gemaakt is om machinebouwers volledige controle over hun automatiseringssysteem te bieden. Sysmac Studio is volledig compatibel met de volledige Sysmac familie. In Sysmac Studio is een Safety Logic Editor inbegrepen dat een pakket van 46 'ready-to-use' veiligheidsfunctieblokken biedt waarmee complexe verbindingen kunnen worden geconfigureerd terwijl de eenvoud van het programma wordt gehandhaafd.

De gebruiker kan makkelijk de veiligheidsprogrammacode hergebruiken of importen/exporten van/naar andere projecten. De Sysmac Studio softwaretool integreert configuratie, programmering, simulatie en bewaking. Sysmac Studio is volledig compatibel met de standaard voor open programmering IEC 61131-3 en met PLCopen veiligheidsfunctieblokken.

In lijn met het mondiale beleid van Omron, voldoet Sysmac voldoet aan EU-richtlijnen, wereldwijde standaarden zoals UL, cULus, IC, ODVA, en Lloyd's en is gecertificeerd door TÜV Rheinland.

Ga voor meer informatie naar: industrial.omron.nl/nx-safety-stand-alone.