Persberichten

Volvo biedt nieuwe configuraties voor meer laadvermogen 05 mrt 2010

Volvo biedt nieuwe configuraties voor meer laadvermogen

De asafstand wordt daarmee vergroot van 1.370 mm naar 1.820 mm en de laatste as wordt stuurbaar gemaakt. Niet alleen wordt door deze zogenaamde widespread C-Ride montage een wettelijk GVW van 41 of zelfs 43 ton gecreëerd, ook de manoeuvreerbaarheid verbetert ten opzicht van een standaard voertuig.

Speciaal voor de Nederlandse bouwwereld zijn twee nieuwe typen ontwikkeld. Dit zijn een 8x4 widespread C-Ride en een 10x6. De 8x6, een Volvo Trucks ontwikkeling geïntroduceerd in 2009, is inmiddels al goed vertegenwoordigd in het Nederlandse wagenpark.

Naast betere manoeuvreerbaarheid en een groter GVW heeft de nieuwe widespread C-Ride montage als voordeel dat beschadigingen aan wegdek of ondergrond door wringing van het tandemstel worden voorkomen. De vering wordt hydraulisch met alle voordelen van dit systeem, zo kan onder andere een waterpasdwarsstelling en kip/dwarsstabilisatie worden gemonteerd.

8x4 widespread C-Ride
Voor de 8x4 widespread wordt een standaard 8x4 met een GVW van 37 ton omgebouwd. De laatste as wordt hierbij op 1.820 mm van de eerste aangedreven as geplaatst, waardoor het GVW 41 ton wordt en voor sommige toepassingen zelfs 43 ton. Terberg Techniek bouwt hiervoor op beide aangedreven assen een hydraulische veercilinder en de laatste as wordt gestuurd door twee stuurcilinders. Terberg past hierbij haar in eigen huis ontwikkelde en op meer dan 150 voertuigen beproefde stuurcomputer toe, de Terberg SBC. Ook wordt voor de aslastregeling een eigen ontworpen computer gebruikt.

10x6 widespread

Andere noviteit is de ombouw van een 8x4 naar 10x6. Bij het basisvoertuig wordt een 11,5 tons aangedreven en gestuurde as bijgeplaatst waarbij het totale voertuig GVW op het wettelijk maximum van 50 ton komt. Het bijzondere aan de bijgeplaatste as is dat deze als echte tridemas functioneert. 33% Van het totale vermogen wordt door deze as afgenomen en de resterende 67% gaat naar de laatste twee aangedreven assen. Groot voordeel - naast de drie aangedreven assen - is dat de chassishoogte hetzelfde blijft als bij de standaard 8x4.

Nauwe banden Terberg Techniek en Volvo Trucks
De nauwe banden tussen Terberg Techniek en Volvo Trucks maken het mogelijk voertuigen op maat te maken. Terberg levert onder meer modulaire assystemen om standaard Volvo-trucks uit te breiden met één of meer extra assen. Het gaat om zowel voor- als naloopassen. Bij de modificaties worden zoveel mogelijk originele Volvo-componenten gebruikt. Een voorbeeld van de samenwerking tussen Terberg Techniek en Volvo Trucks in het bouwsegment is ook de ombouw van een 8x4 naar een 10x4. Met de extra 10-tons as krijgen de voertuigen een GVW van 49 ton, wat resulteert in een bruto laadvermogen van ruim 36 ton.

De nieuwe widespread montages zijn specifiek bedoeld voor de Nederlandse markt. Door de uitbreiding van het bouwgamma met deze trucks is het Volvo-programma extreem breed en biedt het voor vrijwel alle bouwtoepassingen een oplossing.

De widespread montage kan worden toegepast op de volgende varianten:

  • 6*4 T-ride; GVW gaat van 28 ton naar 32 ton
  • 8*4 T-ride; GVW gaat van 37 ton naar 41 ton en in overleg met Volvo Truck Nederland naar maximaal 43 ton
  • 6*6; GVW gaat van 28 ton naar 32 ton
  • 8*6; GVW gaat van 35 ton naar 39 ton en in overleg met Volvo Truck Nederland eventueel naar 42 ton

Rubrieken