Volvo FL met I-Sync voor Rhenoy Onderdelen BV 03 feb 2009

Volvo FL met I-Sync voor Rhenoy Onderdelen BV

Volvo Trucks-dealer Autobedrijf Van Dijk uit Culemborg heeft onlangs de eerste Volvo FL afgeleverd aan Rhenoy Onderdelen BV te Waardenburg. De cartransporter beschikt over I-Sync: de nieuwe, automatisch schakelende versnellingsbak voor het lichtste model in het Volvo-programma.

I-Sync is gebaseerd op een handgeschakelde versnellingsbak die is uitgebreid met elektro-mechanica waardoor hij automatisch schakelt. Zoals bij de populaire I-Shift combineert de I-Sync de betrouwbaarheid en het geringe gewicht van de handgeschakelde versnellingsbak met het rijcomfort van de volautomatische transmissie. Terwijl I-Shift is ontwikkeld voor zware vervoerstaken, is I-Sync juist toegesneden op distributietoepassingen.

Enthousiast over I-Sync
Eigenaar van Rhenoy Onderdelen BV, Nick van Kessel is enthousiast over de nieuwe truck: “Door de I-Sync wordt het rijden veiliger, comfortabeler en efficiënter. De chauffeur kan zich beter concentreren op de weg. Hij hoeft zich geen zorgen meer te maken over koppelen en schakelen. Bovendien is de I-Sync eenvoudig te gebruiken.”

Laag brandstofverbruik en minder slijtage
Het geoptimaliseerde schakelsysteem betekent ook dat het brandstofverbruik laag is, evenals de emissies van kooldioxide en andere uitlaatgassen die schadelijk zijn voor het milieu. Bovendien verwacht Volvo dat de kosten van de klant voor onderhoud en reparaties omlaag zullen gaan vanwege minder slijtage. “Het beste voorbeeld is de koppeling. I-Sync zorgt voor een langere levensduur,” zegt Kobus van Oostrum, vestigingsmanager bij Autobedrijf Van Dijk in Culemborg. Het onderhoudsinterval is hetzelfde als voor de handgeschakelde versnellingsbak, en de versnellingsbakolie hoeft slechts om de 300.000 kilometer te worden ververst.

Rhenoy Onderdelen BV verhandelt gebruikte, nieuwe en gereviseerde onderdelen. Binnen het Technisch Service Centrum worden grote technische reparaties aan auto’s verricht. De nu aangeschafte 280 pk sterke Volvo FL cartransporter is door carrosseriebouwer Tijhof in Almelo voorzien van een 2 + 1 deck en een trekhaak voor een aanhangwagen. De Volvo FL werd door Volvo-dealer Van Dijk geleverd. Van Kessel geeft aan: “Wij hebben voor Volvo gekozen, omdat het niet alleen een goed product is, maar omdat wij tevens een uitstekende relatie met de dealer hebben. Wij zijn zeer tevreden over de service die Van Dijk ons biedt.”

Volvo FL met I-Sync
• Volvo FL 12 ton, D7-motor met 280 pk
• Maximumkoppel 1050 Nm
• I-Sync automatisch-schakelende versnellingsbak met 6 versnellingen vooruit. Bediening middels keuzehendel aan de stuurkolom.
• Tijhof 3-lader opbouw. Laadlengte boven ca. 4.60 m; onder ca. 9.10 m