Volvo Trucks brengt de FMX uit: speciaal voor het bouwsegment 19 apr 2010

Volvo Trucks brengt de FMX uit: speciaal voor het bouwsegment
De Volvo FMX: speciaal voor het bouwsegment

“We zijn zeer trots op deze truck en kunnen nauwelijks wachten tot we de truck bij onze bouwklanten aan het werk zien”, aldus Staffan Jufors, President en CEO bij Volvo Trucks. “De nieuwe Volvo FMX is een baanbrekende ontwikkeling voor onze bedrijfsactiviteiten en die van onze klanten.”

Robuust uiterlijk voor een robuuste truck
De meest opvallende wijziging bij de nieuwe Volvo FMX met grotere bodemvrijheid is het robuuste, moderne exterieur. Met de nieuwe bovengrille, het agressieve lagere front, de driedelige stalen bumper met stalen hoeken, robuuste beschermingsplaat en beschermende bullbar, is dit een solide bouwtruck. Voor extra functionaliteit biedt de Volvo FMX tevens een krachtige sleephaak, roosterbescherming voor de koplampen, nieuwe antisliptreden en een handige ladder – en dit zijn slechts enkele voorbeelden.

“Bij de eerste blik op deze truck en de krachtige uitstraling ervan wordt onmiddellijk de nauwe verbinding duidelijk tussen Volvo Trucks en ons zusterbedrijf Volvo Construction Equipment, een van de grootste fabrikanten ter wereld van kippers, graafmachines en wielladers”, aldus Staffan Jufors. “De nieuwe Volvo FMX straalt letterlijk het bouwkarakter uit, een directe weerspiegeling van de mogelijkheden van de truck aan de binnen- en aan de buitenkant.”

Ontworpen voor superieure aandrijflijnprestaties
De nieuwe Volvo FMX is gebaseerd op het zeer succesvolle FM-platform, dat zich ruimschoots heeft bewezen op het gebied van veeleisende bouwtoepassingen, vooral in de Scandinavische landen, Rusland en Oost-Europa. Chauffeurs kunnen uitstekende aandrijflijnprestaties tegemoetzien die zijn gebaseerd op de kracht en efficiency van de 11-liter motor (330 tot 450 pk) of de 13-liter motor (380 tot 500 pk). De recentelijk bijgewerkte bouwversie van de I-Shift-versnellingsbak maakt het mogelijk om de truck uit haast elke lastige situatie vrij te krijgen. Daarnaast zorgt de I-Shift voor een optimale schakelwerking en een soepele start. Volvo Engine Brake Plus biedt een enorm remvermogen, 375 kW bij 2300 tpm.

'De perfecte bouwtruck'

“Dit is de perfecte bouwtruck – en de ontwikkeling ervan is voornamelijk gestimuleerd door onze klanten”, aldus Staffan Jufors. “Met de verbeteringen in de Volvo FMX, in combinatie met de ontwikkeling van een sterk serviceaanbod voor het bouwsegment, hopen we de tevredenheid van onze bestaande klanten nog verder te verhogen. We hebben tevens hoge verwachtingen van de mogelijkheid van deze truck en van onze unieke total business solutions voor het bouwsegment om vele nieuwe klanten aan te trekken”, besluit Juffors.

---------------------------------------

Nieuwe voorzieningen van de Volvo FMX
• De nieuwe bovengrille, geïnspireerd door de FH-serie, zorgt voor een modern uiterlijk. Het Iron Mark van Volvo is groter en beter zichtbaar en de truck heeft een opvallend FMX embleem.
• Het nieuwe, centraal geplaatste afsleepoog biedt een robuust en betrouwbaar hulpmiddel voor sleep- en rangeerwerkzaamheden.
• De nieuwe antislip cabine-instap geeft de best mogelijke grip in alle weersomstandigheden.
• De nieuwe cabine-overstap met handgreep zorgt dat de chauffeur een snel en eenvoudig zicht op de lading heeft, direct vanuit de portieropening.
• De recentelijk bijgewerkte bouwversie van de I-Shift-versnellingsbak zorgt voor een geoptimaliseerde schakelwerking en een soepele start.
• Een nieuwe spiegelinstallatie is beter bestand tegen externe schade en krassen, terwijl de smalle spiegelarm helpt de dode hoek in dit gebied te verminderen voor een beter zicht vanuit de chauffeurspositie.
• Nieuw, modern koplampontwerp met een duurzaam rooster dat beschermt tegen opgeworpen stenen, zonder de optionele koplampreiniging met hoge druk te belemmeren.
• Nieuwe, robuuste mistlampen die zijn geïntegreerd in de stalen hoeken van de bumper.
• Nieuwe, robuuste stalen bumper in een driedelig ontwerp: stalen buitenhoeken, een robuuste beschermingsplaat en een zware trekbalk die de essentiële onderdelen erachter beschermt.
• Een nieuwe antislip-opstap die is geïntegreerd in de beschermingsplaat biedt eenvoudige en comfortabele toegang tot de voorruit voor reiniging. Een extra inklapbare verlengingstrede en/of een handgreep aan de voorzijde bij de bovengrille zijn optioneel voor een nog gemakkelijkere toegang.
• Een zware carterbescherming helpt de essentiële onderdelen te beschermen.
• De nieuwe robuuste, stalen brandstoftanks zijn verhoogd voor een grotere bodemvrijheid en meer inhoud.
• Een nieuwe, hogere positie voor de luchtinlaat bij de dagcabine is beschikbaar als optie. Hiermee wordt de kwaliteit van de lucht voor de motor geoptimaliseerd, terwijl tevens het zicht bij het achteruitrijden wordt verbeterd.
• Er kan worden gekozen uit nieuwe voorbereidingssets en montageopties voor werklampen en achteruitrijlampen, zodat gemakkelijker kan worden voldaan aan bepaalde vereisten.
• Nieuwe robuuste rubbermatten met randen waardoor vuil en modder binnen het matgebied worden gehouden voor eenvoudige reiniging.
• Drie nieuwe interieurafwerkingen waaruit kan worden gekozen: vinyl stoelen en portierpanelen, textielen stoelen en vinyl portierpanelen of velours stoelen en portierpanelen. Lederen stoel is optioneel.

---------------------------------------

19 april 2010

Bezoek de site www.volvofmx.com of ga naar http://www.youtube.com/user/VolvoTrucks voor filmmateriaal van de nieuwe FMX.