Volvo Trucks combineert voordelen dieselmotor en gas in Euro 5 uitvoering 15 dec 2009

Volvo Trucks combineert voordelen dieselmotor en gas in Euro 5 uitvoering
Volvo Trucks zet zich in voor alternatieve brandstoffen - september 2007

Volvo Trucks is de eerste truckfabrikant, die een efficiënte dieselmotor ontwikkelt die werkt op een combinatie van methaangas en diesel. De motor voldoet aan de strikte Euro 5 emissie-eisen uit 2009. Door een efficiënte dieselmotor te combineren met de voordelen van gas daalt het energieverbruik van de truck aanzienlijk ten opzicht van traditionele trucks op gas. De eerste praktijktesten starten in Zweden en Engeland in 2010.

In september 2007 onthulde Volvo Trucks zeven trucks die op verschillende biobrandstoffen reden. Na uitgebreide analyses focust het bedrijf naast hybride nu op twee duurzame brandstoffen: DME en de combinatie methaangas en diesel.

“Methaangas is zonder twijfel het meest toegankelijke alternatief op diesel. Er zijn grotere voorraden gas dan olie. Maar bovenal, de productie van klimaatneutraal biogas wint qua acceptatie terrein in veel landen. Het lost het meest urgente probleem van dit moment op: de verlaging van de CO2 uitstoot”, legt Lars Mårtensson, environmental director van Volvo Trucks uit.

In het verleden was het moeilijk om methaangas te gebruiken voor langeafstandstransport. Trucks met een bougie beschikten over het algemeen over een beperkte actieradius(gemiddeld 150-200 km). Volvo Trucks heeft dit probleem opgelost door methaangas te combineren met diesel en deze brandstof te gebruiken in een dieselmotor. De actieradius groeide daarmee met meer dan 50 procent en bij gebruik van vloeibaar gas met een nog hogere concentratie energie zelfs nog veel meer. Bovendien verbeterde de souplesse van de dieselmotor ten opzichte van een benzinemotor.

Hoe werkt de gas truck van Volvo?
De techniek is gebaseerd op Volvo’s betrouwbare Euro 5 dieselmotor. Zodra de motoren klaargemaakt zijn om op gas te functioneren, worden speciale tanks toegevoegd voor vloeibaar methaangas (LNG/LBG) of gecomprimeerd methaangas (CNG/CBG). Daarnaast wordt een gescheiden brandstofsysteem toegevoegd met gasinjectoren in het inlaat spruitstuk.

Een kleine hoeveelheid diesel wordt geïnjecteerd en ontbrandt door de compressie waardoor de methaangas/luchtmix wordt aangestoken. Hierdoor hoeft er geen bougie te zijn en is het mogelijk om de efficiënte dieseltechnologie volledig te benutten. De kracht en souplesse zijn vrijwel gelijk aan die van een conventionele dieseltruck.

“Processors berekenen continu het brandstofmengsel volgens het actuele rijpatroon van de chauffeur. De meest gunstige situatie wordt bereikt door geleidelijk en continue te rijden”, verklaart Mårtensson.

Zodra het gas op is, kan de truck verder rijden op diesel. Dit is uniek aan Volvo’s technologie en zorgt ervoor dat dit systeem een realistische optie is voor veel klanten. Zelfs in gebieden waar het gasdistributienetwerk onderontwikkeld is.

Optimaliseren van de technologie
De hoeveelheid diesel die tijdens het rijden nodig is, varieert. Volvo Trucks tracht het dieselverbruik te minimaliseren. “We verwachten dat het mogelijk is om 80 procent van de rit te rijden op methaangas zodra de technologie getest en verder verbeterd is”, vertelt Mats Franzén, manager engine strategy en planning van Volvo Trucks. “Voor onze praktijktesten in 2010 gebruiken we een mix die ruim 70 procent methaangas bevat. De rest bestaat uit een biodieselmix: conventionele diesel gemengd met diesel geproduceerd uit hernieuwbare grondstoffen.”

Over de hele brandstofketen berekend , van productie tot het gebruik op de weg, en vergeleken met traditionele dieseltechnologie kan de nieuwe technologie op lange termijn kooldioxide-emissies met meer dan 80 procent verminderen, mits biogas en 100 procent biodiesel wordt gebruikt.

Veel vraag vanuit de markt
Er zijn twee redenen dat de vraag naar op gas rijdende trucks groeit. Allereerst levert het kostenbesparingen op. Methaangas is op dit moment een relatief goedkope brandstof. Ten tweede spelen de strenge milieueisen in steden een belangrijke rol in de keuze voor op gas rijdende trucks. Volvo Trucks onderhoudt nauw contact met verschillende tankstations om te garanderen dat er op zoveel mogelijk plaatsen getankt kan worden zodat voldaan kan worden aan de groeiende vraag naar het tanken van gas. Een brede marktintroductie in de nabije toekomst is daardoor een mogelijkheid. Om de technologie te optimaliseren en verfijnen werkt Volvo Trucks ook samen met technologische bedrijven als Clean Air Power, Hardstaff Group en Westport.

Volvo Trucks’ technologie methaangas en diesel – de sterke punten op een rij:

• Volvo Trucks is de eerste truckfabrikant die een efficiënte dieselmotor ontwikkelt die werkt op een combinatie van methaangas en diesel én in Euro 5.
  • Circa 25 procent lager verbruik vergeleken met traditionele gasaandrijving.
  • Dezelfde kracht en souplesse als conventionele dieseltrucks.
  • Het gebruik van twee brandstoffen maakt het mogelijk om verder te rijden op alleen diesel zodra er geen gas meer is – een zeer bruikbaar onderdeel zolang de gasdistributie niet volledig ontwikkeld is.
  • De hoge efficiency gecombineerd met de mogelijkheid van vloeibaar gas in tanks, maakt dat de technologie een realistische optie is voor langeafstandstransport.

Feiten methaangas:
Zowel natuurlijk gas als biogas bevatten methaan. Het verschil is dat natuurlijk gas een fossiele brandstof is terwijl biogas wordt geproduceerd uit biomateriaal zoals afval.

15 december 2009

Via de volgende link is een aantal foto’s te downloaden: