Volvo Trucks hybride: nog zuiniger dan verwacht 17 nov 2009

Volvo Trucks hybride: nog zuiniger dan verwacht
Volvo-hybride vuilniswagen van Veolia in Londen

Sinds april 2008 test Volvo Trucks twee hybride-vuilniswagens in praktijktesten in Zweden. De trucks zijn daar ruim anderhalf jaar dagelijks ingezet door de afvalinzamelbedrijven Renova en Ragn-Sells. De eerste resultaten van deze praktijktesten zijn nu bekend. Ze blijken nog positiever dan verwacht. Binnenkort worden de eerste nieuwe generatie modellen ingezet in Londen, Parijs én Rotterdam.

De verwachting was dat de hybride-vuilniswagens tot 20 procent minder brandstof zouden gebruiken en dus een vergelijkbaar percentage minder CO2 zouden uitstoten. Uit de eerste resultaten van de testen blijkt echter dat er maar liefst 30 procent minder brandstof en CO2 wordt verbruikt.

Reducties van 35 procent
Afvalinzamelbedrijf Renova uit het Zweedse Gothenburg kwam zelfs op een nog hogere reductie uit. “De hybride heeft voldaan aan onze verwachtingen en onze chauffeurs zijn zeer tevreden”, zegt Lars Thulin, vehicle development manager bij Renova. “Het elektrische systeem biedt een hoog koppel, een laag geluidsniveau en de afvalinzameling gaat zelfs volledig emissievrij vanwege de hybride opbouw. In termen van brandstofverbruik en klimaateffect zijn de door ons gemeten resultaten in combinatie met de hybride opbouw nog beter dan verwacht. We hebben reducties bereikt van maar liefst 35 procent. Op jaarbasis bespaart de hybride ons 5250 liter brandstof in vergelijking met een traditionele dieselmotor.”

Volvo FE Hybrid
Volvo’s hybride-oplossing combineert een dieselmotor met een elektromotor, waarbij de elektromotor wordt gebruikt bij het wegrijden vanuit stilstand en voor acceleratie tot 20 km/u. Bij hogere snelheden wordt de dieselmotor geactiveerd. Wanneer de truck stopt, wordt de dieselmotor automatisch uitgeschakeld zodat onnodig stationair draaien wordt voorkomen. De accu’s worden opgeladen met het vermogen dat wordt gegenereerd tijdens het remmen, waardoor dit systeem zeer geschikt is voor bedrijfscycli met herhaaldelijk stoppen en optrekken, zoals bij het ophalen van vuilnis het geval is.

Hybride voor Roteb Rotterdam
Serieproductie van de hybride-trucks start in 2012 op zijn vroegst; later dan oorspronkelijk gepland. De vertraging is het gevolg van de wereldwijde financiële crisis die zowel Volvo’s productontwikkeling als het vermogen van klanten om te investeren, trof.

Roteb Rotterdam zal begin 2010 de eerste hybride-vuilniswagen in ontvangst nemen. Deze vuilniswagen wordt compleet met Geesink Norba-opbouw afgeleverd. Reparatie en onderhoud wordt verzorgd door Volvo Truck Center Rotterdam. “We zullen natuurlijk nauwlettend in de gaten houden hoe deze vuilniswagen wordt gebruikt en ontvangen door de chauffeurs. Dit levert ons nog meer belangrijke informatie op bij de verdere ontwikkeling van onze hybride-trucks”, besluit Jan Schouten, account manager special products bij Volvo Truck Nederland.

17 november 2009

Beschikbare film (Engels gesproken; geen ondertiteling beschikbaar):
De Volvo hybride van Veolia in Londen. http://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=394