Voor een unieke winkelervaring: igus low-cost robot in het design van uw keuze 19 mrt 2020

Voor een unieke winkelervaring: igus low-cost robot in het design van uw keuze
Omdat robolink DP in het design van uw keuze geproduceerd kan worden, zijn er geen grenzen voor de gebruiker. De robotarm kan bijvoorbeeld koffie serveren. (Bron: igus® B.V.)

Vanuit de industrie, vinden robots steeds vaker hun weg naar de detailhandel. Ze waarborgen een snelle automatisering van processen en zijn daarnaast echte blikvangers. Gebruikers stellen hoge eisen aan ontwerp en betrouwbaarheid tegen een voordelige prijs. Daarom biedt igus nu haar robolink DP low-cost robot aan - die bestaat uit hoogwaardige polymeren in een maatwerk design.

Online winkelen en bestellen is al onderdeel geworden van het dagelijkse leven, of het nu gaat om een nieuwe broek, een SLR-camera voor de vakantie of sushi voor het avondeten. Binnen enkele minuten, of de volgende dag al komt de koerier of besteldienst aan de deur met uw bestelling - handig en eenvoudig. Maar het nieuwe koopgedrag betekent meer concurrentie voor de gevestigde detailhandel. Intelligente automatiseringssystemen voor snel winkelen zijn veel gevraagd, zowel in supermarkten als in meubelspeciaalzaken. Oplossingen kunnen zijn: automatische sap-dispensers, broodsnijders of zelfservice kassa's met weegtechniek, waarbij motion plastics - zoals smeermiddelvrije iglidur glijlagers en onderhoudsvrije drylin lineaire geleidingen - slijtvaste bewegingen garanderen. Tegelijkertijd moeten detailhandelaren zoals modehuizen en restauranthouders winkel- en inrichtingsconcepten ontwikkelen die klanten een nieuwe ervaring bieden. Robots zijn hier een populair hulpmiddel omdat ze niet alleen blikvanger zijn, maar ook een praktische automatiseringsoplossing. Ze kunnen prijzen uitreiken van loterijen, cocktails mixen, of zelfs pizza's beleggen. Tot nu toe een duur geintje dat men in Nederland zelden tegenkomt. Met de robolink DP, biedt igus nu een voordelige oplossing direct uit voorraad welke klanten naar wens kunnen vormgeven.

Low-cost robots in het gewenste uiterlijk

Vorig jaar presenteerde igus voor het eerst haar robolink DP robotarm, welke grotendeels bestaat uit kunststof componenten. De klant heeft nu de mogelijkheid de robotarm te ontwerpen zoals hij of zij het wil, met vier of vijf assen. De gebruiker kan een kleur naar wens selecteren uit het RAL kleurenpallet, bijvoorbeeld de bedrijfskleur(en) of elegant wit voor een barista-robot in de horeca. De compacte, lichtgewicht robolink DP maakt uitgebreid gebruik van de voordelen van motion plastics van igus bij de productie: licht, smeermiddel- en onderhoudsvrij, stil, lange levensduur en voordelig. De nieuwe knikarmrobot kan individueel geconfigureerd worden via het RBTX.com platform en kan, afhankelijk van het type toepassing, worden uitgerust met grijpers, camera's of sensoren van diverse fabrikanten.

Bekijk de robolink DP zelf: