VSB Presenteert nieuwe flyers over veilig werken met hefsteigers en bouwliften 25 okt 2010

VSB Presenteert nieuwe flyers over veilig werken met hefsteigers en bouwliften

De Vereniging van Steiger-, Hoogwerk- en Betonbekistingbedrijven (VSB) heeft twee nieuwe flyers uitgebracht over het veilig werken met hefsteigers en bouwliften. Het werken met een hefsteigers en bouwliften hebben een groot aantal voordelen op het gebied van veiligheid, ergonomie, efficiency. Met de komst van de flyers over hefsteigers en bouwliften bestaat de flyerreeks ‘Veilig werken met ….’ van de VSB nu uit: gevelonderhoudsinstallaties, hoogwerkers, rolsteigers, hangbruginstallaties, hefsteigers en bouwliften.

Dagelijks maken vele beroepsgroepen gebruik van arbeidsmiddelen om op hoogte te kunnen werken. Uit recente inspectieacties van de Arbeidsinspectie blijkt dat het werken met dit type arbeidsmiddelen veiliger moet. Om de gebruiker een helpende hand te bieden, hebben deskundigen van de VSB het initiatief genomen een reeks handzame flyers te laten verschijnen. Deze zijn gebaseerd op de stand van de techniek en de geldende wet- en regelgeving. Tevens bevat elke flyer een checklist waarin de gebruiker wordt gewezen op alle belangrijke controle- en inspectiepunten alvorens het arbeidsmiddel gebruikt mag worden. Overigens zijn de flyers ook geschikt voor het houden van toezicht en het uitvoeren van beknopte inspecties van deze arbeidsmiddelen.

De flyers over hefsteigers, bouwliften, gevelonderhoudsinstallaties, hoogwerkers, rolsteigers en hangbruginstallaties zijn in overleg met verschillende partijen tot stand gekomen zoals de Arbeidsinspectie (rolsteigers), de Vereniging Verticaal Transport (VVT) en de schilder- en afbouwsector (FOSAG). In de loop van dit jaar zal de VSB de reeks uitbreiden met flyers over andere arbeidsmiddelen.

Voor stationaire steigers bestaat de Richtlijn Steigers. Hierover is meer informatie te vinden op www.richtlijnsteigers.nl.

De flyers van de VSB kunnen worden bekeken op www.vsb-online.nl. U kunt de flyers ook in een gedrukt formaat via de website bestellen.