WILO INTRODUCEERT NIEUWE SERIE HOGEDRUKPOMPEN 31 okt 2008

WILO INTRODUCEERT NIEUWE SERIE HOGEDRUKPOMPEN

Wilo Nederland B.V. te Beverwijk heeft een nieuwe serie hogedrukpompen geïntroduceerd. De nieuwe Wilo hogedrukpompen met de seriebenaming Helix worden gekenmerkt door een aantal bijzondere technische eigenschappen en wezenlijke voordelen. Belangrijke voordelen van de Helix hogedrukpompen zijn het lage energiegebruik, het hoge rendement en de lage bedrijfskosten.

Het lage energieverbruik, dat 15% minder is dan van standaard pompen met gangbare motoren en hydraulische systemen, wordt bereikt door de toepassing van energiebesparende Eff1-motoren, uiterst efficiënte hydraulica en een geavanceerd 3-D waaier ontwerp, dat voor octrooi is aangemeld. De innovatieve oplossingen in de constructie en het gebruik van hoogwaardige, slijtvaste materialen zorgen voor extra besparingen op installatie- en onderhoudskosten.

Het pomphuis werd verbeterd, waardoor minder stromingsverliezen optreden. In combinatie met de efficiënte hydraulica leidt dit -ten opzichte van standaard-centrifugaalpompen- in een 33% meer opvoerhoogte per trap. Helix hogedrukpompen bereiken daardoor met minder trappen het vereiste bedrijfspunt en zijn als gevolg daarvan lichter in gewicht en gemakkelijker in de handling.

Helix hogedrukpompen zijn vervaardigd van het corrosiebestendige roestvrijstaal 1.4307. Het pomphuis is voorzien van een speciale kras- en stootvaste coating. Het gladde oppervlak van het toegepaste materiaal voorkomt de afzetting van kiemen. In de pompconstructie worden dode ruimten vermeden, waardoor het medium niet in het pomphuis kan achterblijven.

Technische kenmerken
De Helix hogedrukpompen vergen tot 70% minder onderhoud door toepassing van het cartouchesysteem X-Seal waardoor de toegankelijk wordt vergemakkelijkt en onderhouds-kosten worden gereduceerd.

De koppelingkap conform richtlijn EN 2006/42/CE is gemakkelijk te verwijderen en te vervangen. De voor de vervanging van het cartouchesysteem benodigde tijd van 15 à 20 minuten, bedraagt slechts een derde van de normaal benodigde tijd.

De mechanische standaard afdichting kan worden uitgewisseld zonder dat het complete X-Seal systeem behoeft te worden vervangen. Het X-Seal systeem wordt toegepast op alle Helix modellen. De afdichting is in standaard uitvoering geschikt voor temperaturen van - 20o C tot + 120o C. De Eff1 motoren conform IEC-standaard, zijn naar keuze met een constant toerental of als toerentalgeregelde versie leverbaar. Kenmerkend is de gebruiksvriendelijke besturing dankzij Wilo's rode-knop technologie, waarbij alle functies met een enkele knop worden geregeld.

Het lantaarnstuk van de pomp kan afhankelijk van de motorsituatie (afzonderlijke aansluiting dan wel parallel schakeling in drukverhogingsinstallaties) 90o gedraaid worden gemonteerd, zodat een frontale of zijdelingse toegang tot de afdichting mogelijk is. De ontluchtingsbout is onder een hoek van 45o geplaatst, waardoor een goede ontluchting wordt bereikt.

Door de uitbouwkoppeling bij pompmodellen met motoren van meer dan 5,5 kW wordt ruimte bespaard, zodat de mechanische afdichting kan worden vervangen zonder dat de zware motor behoeft te worden gedemonteerd.

Wilo hogedrukpompen van de serie Helix kennen een zeer veelzijdig toepassingsgebied. Toepassingen zijn watervoorziening en drukverhoging, industriële circulatiesystemen, proceswater, koel- en klimaatbeheersingscircuits, was- en beregeningsinstallaties, enz.

De Nederlandse vestiging van Wilo is gehuisvest in Beverwijk. Via het concept van pompintelligentie worden oplossingen geleverd die volledig op de klantwens zijn afgestemd. Naast Business Units voor Industrie & Overheid, Gebouwentechniek, OEM en Service, beschikt het bedrijf over een Customer Support Competence Center voor de afhandeling van eerstelijns contacten en technische vragen.