Wrijvingverhogende oppervlaktebehandelingen zorgen voor krachtige verbindingen in onder andere de machinebouw. 20 mei 2011

schijf van ferritisch staal de wrijvingverhogende SIC-9 DURNI-DISP laag .

Een lood- en cadmiumvrije chemisch nikkellaag met ca. 9-12 µm grote siliciumcarbid partikels verhoogd de wrijving met bijna het drievoudige tijdens de overdracht van krachten en koppelingen.

Steeds compactere en economischere constructies in onder andere de machinebouw zorgen ervoor dat hoge krachten in een kleine ruimte overgedragen moeten worden. De bepalende factoor hierbij is de wrijvingscoëfficiënt. De waarde hiervan is respectievelijk afhankelijk van de materiaalcombinatie en de smeringstoestand. Door de inzet van specifieke processen kan de wrijvingscoëfficiënt verlaagd of juist verhoogd worden. Om de wrijvingscoëfficiënt en hierdoor tevens de te overdragen kracht te verhogen heeft AHC Benelux in samenwerking met een zusterbedrijf de juiste oppervlaktebehandeling ter beschikking.

Conform het gepatenteerde DURNI-COAT® chemisch nikkel proces worden nikkelfosfor legerings-elementen op een metalen oppervlak opgebracht. Dit stroomloos procedé zorgt voor een gelijkmatige laagopbouw, zelfs bij geometrisch complexe producten. De wrijvingverhogende procesvariante is een ca. 7 µm dikke chemisch nikkellaag waarin gelijkmatig en homogeen siliciumcarbid partikels met een korrelgrote van ca. 9-12 µm ingebed worden. Rem opnames van een behandelt oppervlak laten zien, dat de SiC partikels uit de chemisch nikkel matrix steken die bij verbindingen voor een verankering of borging zorgen.

De verbindingselementen die voor een verhoging van de wrijving met deze SIC-9-DURNI-DISP laag behandelt zijn, worden toegepast als krachtenoverdracht noodzakelijk is of waar een vertraging of juist versnelling gerealiseerd moet worden. Hiertoe horen o.a. applicaties in de halfgeleiderindustrie of textielmachines.

Meer informatie kunt u opvragen via info.eindhoven@ahcbenelux.nl