Transparantie in OEE 25 okt 2021

Transparantie in OEE

Lenze presenteert op de SPS in Neurenberg use cases voor de digital twin en software en hardware voor consequente digitale engineering.

Nieuwe business modellen, veerkrachtige, grondstof besparende productie en minder stilstand dankzij transparantie in de relevante data - de uitdagingen waarmee machinebouwers en hun klanten worden geconfronteerd, nemen toe. Op de SPS 2021 in Neurenberg (23 - 25 november) toont Lenze in hal 7, stand 391/396, digitale oplossingen en software en hardware voor de taken van vandaag. Digitalisering en de versnelling van processen in productie, dienstverlening en ontwikkeling staan hierbij centraal.

De automatiseringsexperts van Lenze richten zich op toepassingen die machinebouwers en -operatoren snel en concreet toegevoegde waarde bieden. Twee toepassingen springen hierbij in het oog.

Toegang tot asset informatie

Productiebedrijven hebben er belang bij de onderhouds- en reparatiekosten tot een minimum te beperken door een efficiënte planning. Om dit te laten slagen, moeten gebruikers inzicht hebben in welke assets daadwerkelijk zijn geïnstalleerd. Lenze wil het beheer van alle geïnstalleerde assets vereenvoudigen, zodat bijvoorbeeld bij een machinestoring alle relevante informatie snel kan worden opgevraagd. Het servicepersoneel wordt dan via e-mail of Microsoft Teams via de IoT-gateway X4 Remote op de hoogte gebracht en kan de fout dienovereenkomstig vaststellen en verhelpen.

Het uitgangspunt hiervoor is Lenze FAST. In de afgelopen maanden heeft Lenze de beproefde softwaretoolbox uitgebreid tot een framework. De digitale tweeling speelt hierbij een belangrijke rol.

OEE-optimalisering

OEE is in veel bedrijven nog steeds hét zorgenkindje. Als u machinestilstanden tot een minimum wilt beperken maar ook doorlooptijden wilt optimaliseren, moet relevante informatie van componenten en machines onbeperkt beschikbaar zijn. Maar vaak is er een gebrek aan gegevens en nog vaker een gebrek aan transparantie. Dit is nu aan het veranderen met OEE & Downtime Tracking. Het zorgt voor meer transparantie in het productieproces zonder extra hardware of sensoren te hoeven gebruiken. Eerst wordt de OEE berekend in de PLC. De resultaten worden voor de gebruiker gevisualiseerd op vooraf geconfigureerde dashboards. De EASY UI Designer biedt de gebruiker ook de mogelijkheid om de visualisatie zelfstandig te configureren; vanaf het begin van de beurs is de engineeringtool vrij beschikbaar op de Lenze-website. Uitgebreide analysemogelijkheden worden geboden door Downtime Tracking. Hier worden de OEE-factoren "beschikbaarheid" en "prestaties" in detail onderzocht.

Groei van het automatiseringssysteem

Naast de software en digitale oplossingen presenteert Lenze op de beurs ook de bijbehorende hardware. In een preview kunnen bezoekers een blik werpen op de nieuwe i750 servo drive. Onder het Lenze-besturingssysteem wordt dit het nieuwe standaardelement van een toekomstgerichte automatiseringsoplossing. In combinatie met de bovengenoemde softwaretoepassingen en digitale services uit het automatiseringssysteem van Lenze ontstaat een motion control-concept dat zijn gelijke niet kent.